נחל כזיב – אטרקציות ומרכזי מבקרים בסביבה

נחל כזיב הינו אחד הנחלים המפורסמים בארץ והוא הנחל הגדול והארוך בגליל המערבי. לנחל פינות חמד ומים זורמים כל ימות השנה. בגלל שהנחל מושך אליו מבקרים רבים בכל ימות השנה אספנו עבורכם כמה המלצות על פעילויות ומקומות נוספים לבקר בהם שנמצאים בקרבת הנחל.

טיול בנחל כזיב שופע המים מושלם ליום קיץ. בכל העונות הוא מציע מסלול רטוב ויפהפה שעובר בתוך צמחייה ירוקה ושופעת ובצעידה בתוך המים. בדרך נפגוש כמה אתרים מסקרנים, כמו מבצר מונפורט, בריכות גן עדן ומעיין עין טמיר.

ניתן לטייל ברגל בנחל כזיב ולקבל מידע במוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*

 

עין חרדלית -משמעות השם ׳חרדלית׳- נביעות רבות הפורצות באזור אחד. זהו אחד המעיינות המערביים ביותר של נחל כזיב, הגדול והעשיר במים בין ערוצי הגליל המערבי. המעיין כמעט והתייבש בקיץ 2019, ולמרבה השמחה, בעקבות הגשמים האחרונים, המקום שופע מים.

במקום מספר בריכות וערוצון מפכפך,  המעיין נגיש ומומלץ גם לילדים. עמוס מאוד בסופי שבוע.

נחל שרך- נחל בצת,  טיול מוצל קריר ומקסים מתאים במיוחד לחודשי הקיץ. ההליכה היא לאורכם של שניים מהנחלים המרכזיים של הגליל המערבי: שרך ובצת, לצילם של עצי החורש הים תיכוני האופייני לאזור הצמחייה העשירה המאפיינת את הנחל ובתי הגידול לבעלי חיים שהנחלים משופעים בהם.
אורך המסלול 5 ק"מ
דרגת קושי: קל עד בינוני .

רשות הטבע והגנים חזרה להזרים מים בנחל בצת בעינות כרכרה הסמוכות לקיבוץ אילון.

נחלי שרך ובצת הם שני נחלים מרכזיים בגליל המערבי. ההליכה בנחלים אלו נעימה מאד, והם מוצלים ברובם. המסלול המתחיל מחניון שרך, יורד לאורך תוואי הנחל. הנחל מאופיין בחורש ים תיכוני ובצמחיית האופיינית לבתי גידול לחים. הצמחייה העשירה בנחל, מאפשרת הליכה בו גם בעונת הקיץ – מדובר בתוואי מוצל, קריר ונעים.
איך מגיעים?
נוסעים על כביש 899 לכיוון גרנות הגליל. כמה עשרות מטרים לאחר הכניסה ליישוב (לא נכנסים אליו) יש פנייה שמאלה לחניון שרך. נכנסים לחניון ומשם מתחיל הטיול

מסלול טיול מעגלי למיטיבי לכת. טיול שמתחיל במצפה הילה, מטפס למבצר המונפורט ויורד לנחל כזיב ועין תמיר. ההליכה בערוץ הנחל מוצלת על ידי עצי דולב ולאורכה בריכות מים, שרידי תחנות קמח, צמחייה עשירה ופרחים הפורחים בעונתם בשלל צבעים. לאורך מסלול הנחל נקודות עצירה להתרעננות, מנוחה וטבילה במי הנחל הזורם לאורך כל השנה.
אורך המסלול 10 ק"מ.
דרגת קושי בינונית – קשה.

מסלול זה מהווה המשך למסלול אל מבצר המונפורט. מהמבצר ניתן לרדת אל נחל כזיב ולהמשיך את המסלול המעגלי. תחילתו של המסלול ליד הכניסה ליישוב מצפה הילה. לא פונים לתוך היישוב, אלא ממשיכים מערבה למגרש החניה הגדול. יורדים עם השביל המסומן לכיוון המבצר. לאחר הסיור במבצר יורדים עם סימון השבילים האדום אל ערוץ נחל כזיב ופונים ימינה. הולכים בערוץ עד לעין טמיר. עין טמיר הוא מעיין נובע מתוך הסלע, אפשר להיכנס לנקבתו וללכת במימיו. יש להצטייד בפנסים ולנקוט באמצעי זהירות. מעין טמיר חוזרים מעט מערבה ומתחילים לטפס על המדרון הדרומי בעקבות השביל השחור, חזרה לרכב. העלייה ארוכה ומוצלת ברובה ולאורכה נקודות תצפית אל הערוץ וחורש יפה וצפוף.
נחל כזיב הוא הנחל הארוך ביותר בגליל המערבי, אורכו כארבעים ק"מ, תחילתו בהרי מירון במזרח והוא נשפך אל הים במערב. בעבר היה הנחל שופע מים בכל ימות השנה אך כיום זורמים בו פחות מים בגלל שאיבה של חלק ממקורותיו. בערוץ הנחל עצי דולב גדולים ויפים, צמחיית מים, שפע פרחים, בריכות מים לרחצה ושרידי תחנות קמח שמעידים על ימים בהם זרם הנחל בעוצמה רבה.
סוג המסלול – מעגלי. אורך המסלול – כ-10 קמ. דרגת קושי בינוני קשה (העלייה בדרך חזרה ארוכה וקשה).
עונה מומלצת – כל השנה.
המסלול מתאים למיטיבי לכת. לא מומלץ לילדים קטנים. המסלול עלול לארוך כ 5 שעות ויש להפעיל שיקול דעת בנוגע לשעת ההתחלה שלו.
מאת: איילת בר מאיר, מורת דרך מוסמכת

 

אטרקציות ומרכזי מבקרים - סובב נחל כזיב

מעיליא היא עיירה ערבית נוצרית קסומה ורומנטית, הממוקמת בסמוך למעלות תרשיחא, בכביש המטפס למצפה הילה. טיול בסמטאות העיירה המטפסות לגובה כמוהו כקפיצה קטנה לחו"ל, בתים קטנים ויפים טובלים בירוק, מוקפים בנופו המרהיב של הגליל המערבי כשממעלה הכביש המוביל למצפה הילה ישנה דרך גישה למונפור המתנשא ממול לעין תמיר ולנחל כזיב

מעיליא מציעה מסלול טיול מקסים ובו אטרקציות ייחודיות רבות כמו: מבצר המלך, הכנסייה היוונית קתולית, אתרי ארכיאולוגיה, בית הבד העתיק שעדיין פועל עד היום במתכונת מסורתית עם חמור המסובב את האובניים, בית טבק עתיק שבו חיה משפחה שהתפרנסה בעבר מגידול טבק ושבו ניתן ללמוד על הענף החקלאי החשוב ביותר שהיה במעיליא, מסעדות מודרניות ומסעדה מסורתית השומרת עדיין על מתכונים מבית אמא שהובאו למעיליא מארץ המקור – לבנון ויקב בוטיק קטן ומשגשג.

פארק צוק הנשרים משתרע על שטח של 14 דונם ובו מדשאה ומתחם לפיקניק ולינת לילה. אפשר לבוא לכאן ולבלות יום שלם ואפשר לבלות כאן שבוע .

פארק צוק הנשרים השוכן במעלה מעיליא, הוא פנינת נוף ייחודית ויפהפיה. צוק הנשרים שוכן בנקודת תצפית מהיפות בארץ, ממנה נשקף נוף אין סוף של הרי הגליל המערבי, הרי הלבנון וכפרים לבנוניים,  רכס אדמית, פסוטה, מצפה אבירים ונטועה. מרפסת התצפית טבעית, ממוקמת על צוק כ-650 מטר מעל פני הים, כשנחל כזיב זורם למטה.

הפארק פתוח בחודשי הקיץ החל מחודש אפריל עד חודש אוקטובר.

ניתן להזמין את המקום לארועים.

רייזרים בגליל – נהיגה ברכבי שטח  ארבע על ארבע מדגם רייזר בנופים המרהיבים של הגליל המערבי, חווית אדרנלין יוצאת דופן ומהנה. בכל רייזר עד שני נוסעים אחד מהם נהג עם רישיון נהיגה בתוקף. הנסיעה מתבצעת בשטח הררי ובדרכי עפר וכוללת עליות ומורדות אתגריות , כשבין לבין עוצרים לתצפת על הנוף עוצר הנשימה ולהסבר על הישובים, היערות, המטעים והכרמים שבדרך. הטיול מתחיל באגם המונפורט, מצטיידים בקסדות ובמשקפי רוח, מקבלים תדריך בטיחותי ומתחילים לטפס. בכל שיירה שני מדריכים אחד בראש והשני מאסף.

מתחם STR מציע טיול חוויתי בלב הטבע הגלילי שבאזור ג'וליס, ירכא והסביבה.

STR מציעה כמה מסלולי טיול:
טיול למערת היונים ומערת האדם הקדמון – שעה.
מסלול לאורך הנוף ותצפית לים והר גמל – שעה וחצי.
מסלול לאורך החורשות בגליל המערבי שבאזור ג'וליס וירכא – שעתיים.
הטיול מתחיל בקבלת פנים דרוזית חמה ומסורתית של קפה מהביל ושוקולד.
כל הטיולים בכל המסלולים מתבצעים  בליווי מדריך מוסמך.
דרוש רישיון לנהג.

מתאים: לזוגות, משפחות, קבוצות, ימי גיבוש, ימי הולדת ואירועים.

לפרטים והזמנות >> 077-2316223

מרכז המבקרים של ספאא ח'יר ממוקם בבית עתיק והיסטורי הנמצא בסימטה צרה המובילה לבית הכנסת העתיק בפקיעין.

במרכז המבקרים שלה מציעה ספאא מגוון סדנאות:
– סדנה לחביצת גבינה דרוזית
– סדנאות סבון ריח בעיצובים ייחודיים
– סדנא להכנת נרות ריחניים
– סדנת עיצוב פרחים ממשי
– סדנת שזירת פרחים
– עיצוב מגשי פירות
– סדנת פיסולי ידיים בפימו וסדנאות פימו.

לפרטים והרשמה >> 077-9974624

מרכז המבקרים כולל את :

מוזיאון אנשי פקיעין  ובו חווית מולטי מדיה באמצעותה ניתן להתרשם מחיי הפלאח הגלילי, ביתה העתיק של משפחת זינאתי ובו מיצג אור קולי מרגש  וסרט המספר את סיפור חייהם של מרגלית ובני משפחתה בפקיעין.

מופע תאטרון בהשתתפות שחקן התאטרון אוריאל רוזנבאום ומרגלית זינאתי.

במוזיאון תצלומים של משפחת זינאתי לדורותיה, ספר תנ"ך עם הקדשה של דוד בן גוריון, תצלומים של אנשי הקהילה היהודית בפקיעין, יומני מורה בית הספר משנת הלימודים 1936 ובו רישום מדויק של שמות התלמידים נוכחותם או העדרם מהשיעור וגם הסיבה להעדרם. זהו מסמך מרתק כתוב בשפת התקופה ומלמד עליה. לצד היומנים תצלום של המורה שלמה לוי גאולה ותלמידי בית הספר העברי, תצלומים של יצחק בן צבי ואנשי פקיעין במערת הרשבי מ 1920, פרוכת עתיקה, תיבה של ספר תורה וממצאים עתיקים נוספים. עוד במוזיאון תצלום משותף של אנשי הקהילה היהודית משנת 1937 שנה לפני שנאלצו לנטוש את פקיעין.

בית הכנסת העתיק

בחצר המרוצפת של בית הכנסת העתיק עץ תות ענק המניב פירות. בית הכנסת שהיה מוזנח מאוד שופץ לאחרונה. זהו אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר בארץ והוא קיים על פי המסורת מתקופת התנאים. משני עברי קירות בית הכנסת ניתן לראות אבנים מסותתות ועליהן חקוקה מנורה שהובאו לפי המסורת מבית המקדש. ארון הקודש עתיק יומין ובו ספר תורה בן מאות שנים. הדלת העתיקה של בית הכנסת בפקיעין מופיעה על השטר בן 100 שקל.

אפשר להזמין סיור מנגן בין אתרי הכפר: מערת הרשב"י, מעיין הכפר, טחנת הקמח,סמטת הדתות, החילוו'ה ובית הכנסת העתיק.

לפרטים והזמנות>> 077-9964430

גני אלמונה – הגנים מופלאים, התחושה היא של הליכה בגן עדן, האלמנט החוזר הוא מים זורמים ועצים מצלים, צמחים אקזוטיים מכל חלקי העולם צומחים כאן ביחד ומקנים תחושה של רוגע ושלווה. עצי תמר וקפה, משמש וקוקוס, פקאן ואלון, היביסקוס וגפן, במבוק וויסטריה, הפריחה עוצרת נשימה, ציפור גן העדן, כדרכה, גונבת את ההצגה, פרחי קאלה ענקיים שתולים על המים ועץ מרהיב ביופיו עם פריחה צהובה מרחיב את הלב, כל עץ כל פרח מתחבר למשנהו, כשמכל מקום נשמע פכפוך המים של המפלים וציוץ ציפורים.

לפרטים והזמנות>> 077-9973567

מרכז מבקרים של ד"ר דבור,  בלב מעבדות לייצור קוסמטיקה טבעית

הרצאה על סוד הריפוי של צמחי המרפא הגליליים בשילוב סיור מודרך.

לפרטים נוספים ולהזמנות חייגו:  077-9964626

טרקטורוני נוף הורדים טיולי טרקטורונים בליווי מדריך בנופי הגליל המערבי הקסומים.

לפרטים נוספים ולהזמנות חייגו: 077-9964454

I-JUMP פארק טרמפולינות ענק המשתרע על שטח של 600 מטר ובו בנוסף לטרמפולינות גם בריכת קוביות ענקית. הפארק צבעוני ומזמין, מקורה וממוקם במבנה ממוזג נקי ובטוח. בין הטרמפולינות הרבות שבמקום, שבילי הליכה שאינם קופצניים ומדריכים המשגיחים על הילדים ומונעים צפיפות על טרמפולינה אחת, כי למה להצטופף כשיש כל כך הרבה טרמפולינות מרובעות ומלבניות המתאימות לכל אחד.

ימי חול 15.00-20.00
ימי ו' וערבי חג 12.00-17.00
שבת 11:00-20:00

לבירורים והזמנות >> 077-9964577

אופן בטבע – טיולי אופניים בטבע לכל המשפחה ולקבוצות במגוון מסלולים: מעגליים, קצרים וארוכים.

לפרטים נוספים ולהזמנות חייגו: 077-9964466

עסל אל נור – מרכז מבקרים לעולם הדבורה. במקום מתקיימות סדנאות לרדיית דבש ידנית.

לפרטים נוספים והזמנות >> 077-2309966

רמי שלמון ספורט אתגרי -טיולי גיפים וספורט אתגריים, גלישה מצוקים וקומזיץ מסביב למדורה, משחקי שטח והפעלה, טיולי אופניים ותצפיות על בעלי חיים.

לפרטים נוספים ולהזמנות >> 077-9964665

ג'יפ סיסי – טיולי ג'יפים במגוון מסלולים ברחבי הגליל המערבי, כולל הדרכה תצפיות נוף ופריסה לכיבוד בשטח.

לפרטים נוספים ולהזמנות >> 077-9975888

סבתא ג'מילה – מרכזי מבקרים המספרים את סיפורה של סבתא ג'מילה ואת תהליך הייצור של הסבונים והמוצרים הקוסמטיים שהיא מייצרת.

לפרטים נוספים ולהזמנות >> 077-9964500

אגם מונפורט – מתחם בילוי ונופש לכל המשפחה – מרחבי דשא, פיינטבול, שייט בסירות, מכוניות קרטינג, פארק אתגרי וטיולי ריינג'רים בשטח ובריכת שחיה.

לפרטים נוספים ולהזמנות >>: 077-9964577

טרק ים -שייט בסירות טורנדו מחוף אכזיב אל הנקרות של ראש הנקרה כשבדרך עוצרים לתצפיות נוף ובאיי אכזיב הקסומים.
לפרטים נוספים ולהזמנות >> 077-9964464

סירות הטורנדו של גלי ים עוגנות בממשה – הלגונה המרהיבה שבחוף אכזיב.

שלושת הסירות, בבעלותו ובהדרכתו של מוטי אקוקה, יוצאות לשייט מהלגונה לכיוון הצוקים הלבנים של ראש הנקרה, כשבכל סירה יכולים לשוט עד עשרה אנשים.

החוויה מתחילה עם ההגעה לממשה – המראה המרהיב של הלגונה, צבעו הכחול של הים התיכון, המצוקים הלבנים של ראש הנקרה, כל אלו מרחיבים את הלב ואת הנפש עוד לפני העלייה לסירות.

לפרטים והזמנות 077-8048140

ימי שבת הופכים רחוב השוק בתרשיחא ורחבת החניה הגדולה שלו לשוק ססגוני שיש בו הכל מהכל. גם אם אין ברצונכם לערוך בו קניות במסגרת הטיול שלכם, כדאי לבקרו כדי לספוג מעט מהאווירה הגלילית המיוחדת.

המלצות למסעדות באזור נחל כזיב

שאטו דה רואה מסעדה איטלקית בניחוח ים תיכוני, פאב, ומרתף יין בתוך אתר ארכיאולוגי עתיק, חדר ישיבות אינטימי וחדרי אירוח גליליים המשקיפים אל הנוף.

בכפר היפהפה מעיליא שבגליל המערבי, נפתח מתחם יוצא דופן ובו מסעדה, פאב, מרתף יינות וחדרי אירוח.
המתחם משתרע על שטח של 1000 מ"ר ובו חצרות פנימיות וחיצוניות, מנהרה עתיקה המובילה למבצר, אולמות ואתר ארכיאולוגי מהתקופה הרומית צלבנית.

לפרטים והזמנות >>  077-7295934

אדלינה – מסעדת שף גלילית משובחת, הצופה אל נוף הגליל המערבי והים התיכון.

לפרטים והזמנות >> 077-9964548

מרוש –  מסעדה המגישה תפריט של אוכל לבנוני מסורתי, פירות ים, שפע של סלטים, מנות עיקריות וקינוחים.

לפרטים והזמנות>> 077-2308337

RUMP מסעדת בשרים כשרה למהדרין, בכשרות מחפוד.

המסעדה ממוקמת למרגלות מעלות, על הכביש המוביל לנהריה וצמוד אליה פארק משחקים לילדים. המסעדה מציעה לצד מנות ראשונות וסלטים, שפע של אפשרויות: מסטייק אנטריקוט, דרך פילה סלמון, נתחוני פרגית, סטייק חזה עוף, כנפיים ושניצל וכמו כן פוקאצות ולחם פרנה, שהם ארוחה בפני עצמה.

חניה חינם בחורשה ליד המסעדה

בעליה למעלות בלב חורשה מוריקה שוכן מקדש שוקולד וקינוחים מושחתים!

לוח שעליו כתוב בגיר: ממחר דיאטה! הוא המוטו של המקום המתמחה בהגשת קינוחים המוכנים במקום, השוקולד שולט בכיפה והוא נמצא בכל קינוח, האורחים מוזמנים לחטוא, ללקק את האצבעות וממחר דיאטה!
לצד תפריט הקינוחים המוגשים לשולחן בכמות נדיבה ובהגזמה יתירה, תמצאו כאן גם תפריט חלבי המציע סוגי סלטים, דגים, פסטות, לחמים טריים ופוקאצ'ות הנאפים בתנור האבן במקום.
המקום רחב ידיים והישיבה היא בחוץ מתחת לעצים, סביב שולחנות וספסלים נמוכים ומרופדים, או סביב הבר.

כשר

לפרטים והזמנות >> 077-2309952

מארג – מרכז סדנאות לבעלי צרכים מיוחדים ובליבו קפה גלריה המגיש ארוחות בוקר גליליות וארוחות חלביות.תצוגה מתמדת של עבודות האמנות של החניכים הניתנות לרכישה. ישיבה בפנים ובמרפסת

 

לפרטים והזמנות>> 077-9964544

נועלוש קונדיטוריה המייצרת עוגות עוגיות ומאפים משובחים ולצידה בית קפה קטן שהישיבה בו היא במרפסת הצמודה או בתוך הקונדיטוריה על הבר. בצמוד לבית הקפה נפתחה גם  מעדניה, שבתוכה מסעדה, המציעה מדי יום תפריט משתנה בהתאם לעונות השנה ולתוצרי המעדניה.

לפרטים חייגו >> 077-2308339

בנחלה – מסעדה הטובלת באווירה פסטורלי וכפרית, בלב מטע פקאן, מגישה אוכל ביתי ומוקפד בתפריט רחב. מושלמת למשפחות.

המסעדה כשרה.

מאחר ומסעדת בנחלה סגורה בשבת, נפתחה, ממש לידה, בתוך חנות עיצוב, מסעדה אחות בשם פיקניק בנחלה, הפתוחה בשישי שבת והיא מציעה לאורחיה מעדנייה ותפריט מגוון וגם סלסלת פיקניק מושלמת.

עם הסלסלה מגיעים גם כלי אוכל מתכלים ומפה חד פעמית. אפשר לצאת לפיקניק או לשבת סביב שולחנות בתוך החנות, או ברחבה שלפניה, אבל הכי נעים לשבת בגינה הקסומה השוכנת בלב מטע פקאן ומוקפת  במרחבי הדשא של מסעדת בנחלה, בזמן שהילדים יכולים לשחק במתקני המשחק המותקנים בחצר.

במקום מושמעת מוזיקה טובה ובימי הקיץ, כשהמקום  פתוח גם בערב, מופעים להנאת האורחים.

לפרטים והזמנות >>  077-9964529

טרנסילבניה – מסעדה רומנית המתמחה במנות רומניות אותנטיות, בשרים ומנות ילדים.

לפרטים והזמנות >>  077-9964422

אל רביע – ארוח ביתי לבנוני אותנטי, מרים חדד מגישה מאכלים מבית אמא, בביתה. בתיאום מראש.

לפרטים והזמנות >> 077-9964426

 

בלב הגרעין העתיק של פקיעין, בצל עץ תות, מסעדת עץ התות,  המגישה אוכל דרוזי אותנטי שכולל מנות מהמטבח הביתי ובשר על האש וגם אוכל רחוב כמו פיתה בלבנה או פלאפל ומיצים טריים.

לפרטים והזמנות >> 077-9964509

מטבח השביל – מסעדה משפחתית המגישה על מרפסת יפה רחבה מוקפת בעציצים ומוצלת בסוכת גפנים, אוכל דרוזי ביתי ואותנטי.

לפרטים והזמנות>> 077-9975410

 

ארזים – מסעדה לבנונית גדולה פופולרית ומסבירת פנים, המתגאה ברשימת אורחים קבועים, בתפריט מגוון סלטים, בשרים, דגים ומנות מיוחדות המוגשים בשפע.

לפרטים והזמנות >> 077-9964522

בבית יפהפה, הממוקם על אחת הגבעות החובקות את הישוב הדרוזי, הפסטורלי, חורפיש, מתגוררת סבתא מאהא עאמר, בשלנית דרוזית ביתית, הפותחת את ביתה ואת מטבחה לאורחים הזוכים אצלה להכנסת אורחים דרוזית מסורתית מכל הלב. בחורף מוזמנים האורחים לארוחה בסלון המשפחה מסביב לאח ובקיץ בגינה מתחת לסוכת הגפנים, או במרפסת הגג הרחבה המשקיפה לנוף עוצר נשימה.

לפרטים והזמנות>> 077-9970974

אבתסאם פארס -חווית אירוח דרוזי, מאכלים דרוזים ביתיים, אירוח יוצאת דופן בלב גרעין הכפר (בתיאום מראש)

לפרטים והזמנות>> 077-2308292

300 גרם– מסעדת שף בשרית כשרה בלב מטע בננות, מציעה מנות עיקריות איכותיות, ומנות פתיחה ייחודיות.

לפרטים והזמנות>>   077-9964424

 

פטיסייר – תפריט חלבי המציע סוגי סלטים, דגים פסטות, לחמים טריים ופוקאצ'ות, לצד תפריט קינוחים המוגש בהגזמה יתרה
המקום כשר

לפרטים והזמנות >> 077-2309952

 

קציצה עגלגלה המבורגריה משובחת המגישה המבורגר עסיסי טעים להפליא לצד מבחר גדול מאוד של רטבים, צ'יפס פריך, גזוז בטעמים ובירה מקומית. מסעדה כשרה

לפרטים והזמנות>> 077-9964540

 

הדרהלה – על גדות אגם המונפורט מסעדת ביסטרו המתמחה בתפריט בסגנון צרפתי עם מגוון של מנות ראשונות, בשרים דגים ומנות אחרונות. המסעדה כשרה.

לפרטים והזמנות >> 077-9964539

 

הצעות קשורות