מסלול טיול: חניון שרך – נחל בצת-אילון

טיול מוצל קריר ומקסים מתאים במיוחד לחודשי הקיץ. ההליכה היא לאורכם של שניים מהנחלים המרכזיים של הגליל המערבי: שרך ובצת, לצילם של עצי החורש הים תיכוני האופייני לאזור הצמחייה העשירה המאפיינת את הנחל ובתי הגידול לבעלי חיים שהנחלים משופעים בהם.
אורך המסלול 5 ק"מ
דרגת קושי: קל עד בינוני .

רשות הטבע והגנים חזרה להזרים מים בנחל בצת בעינות כרכרה הסמוכות לקיבוץ אילון.

נחלי שרך ובצת הם שני נחלים מרכזיים בגליל המערבי. ההליכה בנחלים אלו נעימה מאד, והם מוצלים ברובם. המסלול המתחיל מחניון שרך, יורד לאורך תוואי הנחל. הנחל מאופיין בחורש ים תיכוני ובצמחיית האופיינית לבתי גידול לחים. הצמחייה העשירה בנחל, מאפשרת הליכה בו גם בעונת הקיץ – מדובר בתוואי מוצל, קריר ונעים.
איך מגיעים?

ישוב
אילון

איך מגיעים?
נוסעים על כביש 899 לכיוון גרנות הגליל. כמה עשרות מטרים לאחר הכניסה ליישוב (לא נכנסים אליו) יש פנייה שמאלה לחניון שרך. נכנסים לחניון ומשם מתחיל הטיול. יורדים בעקבות הסימון הכחול לנחל שרך. זהו אחד היובלים של נחל בצת, הנשפך לים התיכון. תוואי הנחל מלא באבנים, מה שמקשה מעט את ההליכה, אולם היא מתאימה לכל המשפחה. לאחר כקילומטר וחצי מגיעים למערת שרך. זוהי מערת נטיפים הפתוחה רוב ימות השנה. ניתן להיכנס לאולם הראשון של המערה ולצאת, או לטפס בעזרת יתדות הנמצאות במערה לחלל נוסף ולצאת בזחילה מפתח יציאה נפרד. יש להצטייד בפנסים. הטיפוס במערה חוויתי מאד, וילדים בוודאי יאהבו לבצע אותו כמה פעמים…
לאחר היציאה מהמערה ממשיכים לרדת בתוואי הנחל. מגיעים להצטלבות הנחלים שרך ובצת. ממשיכים ללכת בתוואי הכחול לכיוון קיבוץ אילון. לאחר כקילומטר של הליכה, מגיעים לעיינות כרכרה – בריכות מים קטנות בהן ניתן לשכשך את הרגליים, לצד שיחי הרדוף ועצי דולב עתיקים. לא בכל השנה יש מים בבריכות. ממשיכים הלאה עד לפניה שמאלה לכיוון קיבוץ אילון. משם מתחילה עלייה לא קלה עד לקיבוץ. העלייה היא אמנם על כביש, אולם היא חשופה לגמרי, נמשכת לאורך קילומטר ואינה קלה לילדים קטנים. סוף המסלול במגרש החניה בקיבוץ אילון – נוסעים על כביש 899 עד לכניסה לקיבוץ (פניה ימינה). יש לשים לב כי לקיבוץ יש שתי כניסות – אנו נפנה ימינה בפנייה הראשונה (המזרחית). נוסעים כל הזמן ישר בתוך הקיבוץ – והכביש מוביל לחניון בצת. שם משאירים רכבים לאיסוף.
סוג המסלול: אורכי (יש צורך בהקפצת רכבים)
אורך המסלול: כ 5 ק"מ (יש לקחת בחשבון כארבע שעות הליכה)
דרגת קושי: קל עד בינוני (העלייה לקיבוץ אילון בסוף המסלול לא קלה)