יום טיול בעכו – אתרים ומקומות שהם הקסם של עכו

מתכננים יום טיול לעכו? לא בטוח שיום אחד יספיק לכם. הרכבנו לכם צ'ק ליסט למקומות ואתרים שהם הקסם של עכו שאתם לא יכולים לפספס. שווקים, גנים קסומים, מוזיאונים של מורשת והיסטוריה, חופים, חצרות ומנהרות עתיקות מתקופת הטמפלרים ומקומות חמד לטיול עם כל המשפחה.

מחפשים לעשות טיול בין משעול הדתות בעכו? מוזמנים לטיול רוחני והיסטורי בעכו – בירת הדתות של הגליל המערבי

הגן הקסום של עכו כשמו כן הוא קסום ויפהפה, מוצל בעצי פיקוס עבותים ובמרכזו מפכפכת מזרקה. הגן הקסום ממוקם בכניסה הצפונית של העיר העתיקה, בפתחם של אולמות האבירים ובשוליו ממוקם מרכז המבקרים של עכו העתיקה.

לגן היסטוריה מרתקת – בתקופה הצלבנית היה ממוקם בין ארמון צלבני והמצודה ההוספיטלרית היא מצודת הצלבנים. בתקופה העות'מנית נבנה הגן מחדש על חורבות מצודת האבירים כחלק ממתחם ארמון השליט והפך לגנו הפרטי של השליט התורכי.

בשנת 1799 כשחיילי נפוליאון ניסו לכבוש את עכו, התחולל בשטחו קרב מר בין החיילים הצרפתיים לבין מגיני העיר שהסתיים בניצחון המגינים.

אולמות האבירים בעכו לוקחים אותכם למסע במנהרת הזמן לתקופה הצלבנית בעכו. שרידי רחובות צלבנים עם סמלים חרוטים באבן ואולם מרשים במיוחד עם עמודים זהובים ששימש כחדר הסעודה של חיל המצב הצלבני ששהה בעיר. כאן סעדו החיילים כשהם ישובים לאורכם של שולחנות כשבראש כל שולחן יושב אביר. במקום, תבליט של פרח החבצלת בעל שלושת העלים שהרשים את המלך הצרפתי לואי השביעי עד כדי כך שבחר בו כסמל לבית המלוכה שלו.

חאן אל עומדן שמגדל השעון המפואר שלו נראה מכל מקום בעכו, נוסד בשנת 1784 על ידי השליט אחמד אל ג'זאר על חורבותיו של בית מכס מהתקופה הצלבנית.

בחאן שתי קומות של שדרות עמודי גרניט מקוריים שהעניקו לו את שמו "חאן העמודים". בלב החאן חצר גדולה שבמרכזה בריכת שיש אליה הוזרמו בעבר מים מאמת עכו. החאן הגדול והמפואר שימש כמרכז מסחרי שוקק חיים וכבית הארחה ולינה למבקרים בעכו.

כאשר נמל עכו איבד את מעמדו כנמל הצפוני הראשי לטובת נמל חיפה, ירד גם  החאן מגדולתו וקומתו התחתונה הפכה לבתי מלאכה ומחסנים ואילו בקומתו העליונה התמקמו בתי מגורים.

בשנת 1901 נבנה מעל כניסתו הראשית מגדל שעון מפואר בן חמש קומות  בנוי מאבני כורכר. בכל אחת מארבע פאותיו של המגדל, הוצב שעון ומעליו נחקקו סמלי האימפריה העות'מנית: סהר וכוכב. בשנת 1957 התקלקל מנגנון השעונים ונעלם. בשנת 2001 הותקנו במגדל שעונים חדשים. במשך השנים הוזנח החאן, לאחר שעבר ניסיונות שימור והחייאה שלא צלחו.

כיום עדיין עומד החאן בשממונו, אם כי לאחרונה פורסם כי רשת מלונות "סטאי" בבעלות האחים נקש, עומדת לשפץ את המבנה ולפתוח במקום בית מלון יוקרתי. במידה וזה אכן יקרה, ניתן יהיה לטפס אל הקומה העליונה של החאן ממנה נשקף נוף פנורמי עוצר נשימה לים התיכון, לנמל הדייגים ועד לחיפה ורכס הכרמל.

מסגד אל ג'זאר שבלב העיר העתיקה בעכו ,הוא המסגד החשוב ביותר בעיר והשני בגודלו בישראל.

המסגד נבנה על ידי מושל הגליל מטעם האימפריה העות'מנית, השליט אחמד אל ג'זאר שנודע בכינויו "הקצב" בשל אכזריותו. לפי המסורת המוסלמית במסגד נמצא אוצר דתי נדיר: שערות מזקנו של הנביא מוחמד. השערות מוחזקות בתוך צנצנת בקומה השנייה של המסגד ומוגנות בכספת בתוך כלוב ברזל.

אחת לשנה לקראת סוף חודש הרמדאן מוצגת הצנצנת לציבור בחגיגה גדולה. אל המסגד המפואר עולים במעלה מדרגות תלולות שבראשן מתקן מי שתייה "סביל" מגודר.

הכניסה עטורה בשיש ובעמודי אבן שהובאו בשלמותם מקיסריה ועתלית. פנים המסגד מעוטר בפסוקי קוראן ובשמותיהם של הנביא, אללה וארבעת הח'ליפים הראשונים של האיסלם. המסגד בנוי משתי קומות,הקומה הראשונה מיועדת לגברים והעליונה לנשים.

חצר יפהפיה מקיפה את המסגד כאשר משלושת עבריה  מסדרון עם תקרת קשתות "ארקדה". בחצר ממוקמים מזרקת מים "ודוא" המיועדת להיטהרות טקסית,שעון שמש בנוי משיש ובאר קטנה. מתחת לחצר קיימים מרתפים שהיו בעבר חלק ממנזר צלבני והוסבו על ידי אל ג'זאר למאגרי מים.

מקום מושבו של המופתי של עכו ממוקם במסגד.

הכניסה למסגד בלבוש צנוע.
נשים מתבקשות לכסות את ראשן בצעיף.

נמל עכו נחשב בעבר לנמל החשוב ביותר בארץ ישראל, מקום מפגש לאניות וסוחרים שהגיעו לארץ מארצות רחוקות. הנמל הוא אחד הנמלים הפעילים העתיקים ביותר בעולם ופעילותו שזורה בפעילות הסחר העולמית מלפני הספירה ועד ימינו אנו.

בתקופה הצלבנית הוקמו על שטחו של הנמל מספנות רבות, מחסנים, חאנים ואכסניות לצליינים. בתקופה העות'מנית התבסס הנמל כנמל דייג. חלק מהמבנים העתיקים עדיין נמצאים בנמל ומספרים את סיפורו: המסגד, מגדל הזבובים, השובר הדרומי והחומה הצלבנית. כיום משמש הנמל את דייגי עכו והוא מעוטר בסירות דייגים ציוריות העוגנות בצפיפות בנמל עכו העתיקה ומציירות את הנוף ביופי עוצר נשימה.

נמל הדייגים הוא חלק בלתי נפרד מהנוף העכואי, מאות דייגים מקומיים מוציאים את הסירות לים לפני עלות השחר במשט צבעוני והומה ושבות לנמל עם השלל הטרי שהעלו ברשתותיהם, חלק מהדגים ומפירות הים הטריים מוצאים את דרכם  עוד באותו יום היישר לחנויות הדגים בשוק הססגוני של עכו.

הטיול לאורך הנמל חושף נוף עוצר נשימה של חופים, שרידי חומה, צריחי כנסיות ומגדלים.

בנמל  יש גם מרינה שבה עוגנות יאכטות שחלקן  מציעות אטרקציות תיירותיות, עוד עוגנות בנמל סירות המציעות שייט לאורך חומות עכו, סירות המסיעות חתן כלה לצילומי חתונה רומנטיים . על הטיילת כרכרות רתומות לסוסים, מסעדות ושפע של אטרקציות תיירותיות.

השוק של עכו העתיקה הוא שוק מזרחי, ססגוני וצבעוני. השוק מתפתל בין סמטאותיה הצרות של העיר העתיקה ומזמן חוויה רחב חושית וקולינרית. עשרות דוכני פירות וירקות, דגים טריים שהובאו זה עתה מהרשתות של דייגי עכו,חנויות תבלינים, דוכני מיצים טבעיים, מאפיות המוכרות מיני מאפה ויש אומרים גם את הכנאפה הטובה במזרח התיכון, מסעדות דגים ומסעדות מזרחיות, בתי קפה המציעים קפה שחור מר או תה צמחים, חומוסיות ודוכני פלאפל ומזון מהיר,חנויות ממתקים, צעצועים, בגדים ותמרוקים המציגות את מרכולתן לראווה.

 

שביל האמנויות בעכו הוא מסלול הליכה קצר בסמטאות עכו העתיקה, המחבר כמה מסדנאות האמן והגלריות היפות והחשובות ביותר בעיר בעכו.

השביל הנמצא בלב העיר העתיקה לא הרחק מנמל הדייגים העתיק ומהשוק הססגוני והאוטנטי.
השביל הוא פסיפס של עבודות אמנות של אמנים יהודים וערבים המציגים:
אמנות שימושית, קרמיקה, תכשיטים, עבודות יודאייקה, זכוכית, צורפות, פעמוני רוח, ציורים מקוריים ורפרודוקציות בתוך גלריות הממוקמות בבתים עותמ'נים וצלבניים מלאי הוד.

לפרוט כל מה שכולל שביל האמנויות לחצו כאן

החוף נקרא ארגמן על שם הצבע אותו הפיקו הכנענים מהחלזונות שנמצאו בו.

חוף הארגמן בכניסה הדרומית לעיר עכו הוכרז כאחד מחופי הים הנקיים והמסודרים בישראל. החוף נהנה מחול רך ומפרץ טבעי המגן עליו משלושת עבריו. מהחוף נשקף מראה בלתי נשכח של עכו העתיקה.

מרכז המבקרים שוכן בגן קסום, שהוא שער הכניסה לאולמות האבירים. המרכז מספק מידע על האטרקציות, הפעילויות, מסלולי הטיול, הסיורים מודרכים ואפילו על מקומות לינה בעכו ובגליל המערבי. מערכת ממוחשבת מאפשרת להוציא דפי מידע. עוד במרכז הקרנת סרט על העיר עכו ותערוכה של ממצאים ארכאולוגיים שנמצאו באולמות האבירים.

 

לפרטים >> 077-9964687

מנהרת הטמפלרים עתיקה ומתוחזקת המובילה מאזור המגדלור שעל חוף הים בעכו ועד ללב העיר העתיקה. המנהרה שנחשפה בשנות התשעים של המאה הקודמת, היא שריד לתקופת הטמפלרים בעכו ושימשה כמעבר תת קרקעי מהנמל ועד לרובע הטמפלרי. הליכה לאורך המנהרה מספרת את סיפורה של העיר בתקופה זו. המסלול יפה ונגיש ונע על גשר עץ בין נביעת מים, פריטים ארכאולוגים וסרטים המספרים את סיפור העיר עכו המוקרנים על הקירות.

לא רק העיר העתיקה בעכו מעניקה למטיילים בה את החוויה המיוחדת של עכו. מהמגדלור הנמצא על החומות העיר העתיקה, ניתן להצפין לאורך החוף בטיילת מרשימה שנבנתה ע"י עיריית עכו. תחילתה של הטיילת (למגיעים מהעיר העתיקה), עדיין מאופיינת בשרידי החומות העתיקות. ככל שמצפינים, הטיילת הופכת להיות מודרנית יותר, ולאורכה ניתן למצוא פסלים מרהיבים לצד פינות ישיבה רבות. הטיילת שומרת על הצביון המיוחד כל כך לעכו, ונוף הים הנשף ממנה עוצר נשימה. בקצה הצפוני של הטיילת, ממוקם מרכז מסחרי קטן וחדש ובו בית קפה, מספר חנויות ומועדון הג'אם, בית ליצירה משותפת, ועוד.

הטיילת כולה מרוצפת באבן אופיינית המשתלבת היטב במראה של עכו העתיקה. ההליכה לאורך הטיילת קלילה, והיא משתרעת על פני כ-1.2 ק"מ.
מומלץ לחנות בכניסה המערבי לעיר העתיקה וללכת לאורך הטיילת הלוך חזור.

נקודת תצפית מרהיבה ניצבת על התל שלפי ההיסטוריונים שכנה בו בעבר עכו העתיקה ומשקיפה על העיר עכו ועל הים התיכון. סימן ההיכר של התל הוא פסל נפוליאון המתנוסס בראשו. שבילים נוחים חורצים את התל ממזרח למערב, חלקם שבילי הליכה, חלקם שבילי אופניים ובהם מסלול סינגל באורך חמישה קילומטרים. למרגלות התל יש מתחם מיוחד המיועד ללמידה ואימון של מיומנות רכיבה.

פעמיים בשבוע נהגו תושביה של עכו העותמאנית לפקוד את חמאם אל באשה המפואר שהקים אחמד אל ג'זאר עבור נתיניו בשנת 1795. כמקובל אצל אל ג'זאר, הוקם המבנה על שרידיו של בית מרחץ צלבני. כיום שוחזר החמאם המיתולוגי למטרות תצוגה כיום שוחזר החמאם המיתולוגי למטרות תצוגה.

חמאם תורכי, ממוקם בבית עתיק בעכו מול הים. חוויה אותנטית הכוללת במת טיפולים מצופה שיש, טיפולי חמאם על ידי בלן מקצועי, סאונות, חדרי טיפולים ומלתחות.

עד לא מזמן היה בחמאם גטאס מתחם אחד בלבד, אמנם גדול ורחב ובן שתי קומות, אך כדי לאפשר ליותר מזוג אחד להנות מהחמאם, שהוא ללא ספק האותנטי ביותר בארץ, נפתח בצמוד למתחם הקיים מתחם נוסף וגם בו מיטות שיש חמות, בריכת ג'קוזי, חדר אדים וסאונה וכמובן חדרי הלבשה ומלתחות.

שני המתחמים נהנים מאותה קבלת פנים, מאותה חצר עכואית ומאותו לובי  ובעיקר מאותה קבלת פנים לבבית של בעלי המתחם בני משפחת גטאס.

לפרטים והזמנות >> 077-9964644

הבאזר התורכי משתרע ברחוב עותמני בלב העיר העתיקה שלאורכו חנויות, גלריות לאמנות ומסעדות. הרחוב שאורכו מאה מטרים מקורה ומקושת בקשתות אבן ובפתח תקרה המכניסים אור חיצוני אל הרחוב האפלולי. הרחוב שופץ על ידי רשות העתיקות שהקפידה לשמור על מבנהו הארכיטקטוני האותנטי ולאפשר הצצה לתקופה העותמנית בעכו.

במקום מתקיימים ירידי אמנות ופסטיבלי אוכל.

חוויה במוזיאון הממוקם במצודה ששימשה בית כלא, שבו ישבו אסירי המחתרות בתקופת המנדט הבריטי. הביקור משחזר את חיי האסירים ואת תכנון ובצוע הפריצה לכלא עכו. ליחידים וקבוצות, סיור מודרך בתאום מראש.
לפרטים נוספים על מוזיאון אסירי המחתרות >>

מוזיאון אוצרות בחומה המציג מסע במנהרת הזמן לאורחות החיים בארץ ישראל משלהי המאה ה 19 ועד למחצית ה 120. תצוגות של פריטים, חפצים ורהיטים של בעלי מקצוע של פעם כדוגמת רוקחות, נפחות, תפירה ואריגה, כל זאת ועוד בתוך מבנה שעבר עבודת שימור בלב החומות המזרחיות של עכו.

בכניסה הדרומית לעיר עכו נמצא מתחם הגנים הבהאים בעכו. הגנים הללו פחות מוכרים לציבור וחבל. בלב המתחם שוכן קברו של מייסד הדת הבהאית הבהא אולה. הגנים מרהיבי עין ומרחיבי לב מעוצבים בסגנון הבהאי המוכר והדקדקני: פרחים שיוצרים חגיגה של צבעים, שיחים הגזומים בצורה אחידה עד למילימטר, מזרקות מים, הליכה בשבילים מרוצפים ותחושה של הוד והדר. בלב הגנים המקדש שבו קברו של הבהא אולה שחי במקום בשנותיו האחרונות וכאן גם נפטר.
המקום קדוש הכניסה אליו היא ללא נעליים ובליווי מדריך בהאי.
הכניסה חינם

את סימן ההיכר של כנסיית יוחנן הקדוש סנט ג'ון, ניתן לראות מרחוק: מגדל פעמונים קטן עם צריח אדום מחודד. הכנסייה הפרנצ'יסקנית הקטנה בנויה על חומת העיר העתיקה וקרויה על שם יוחנן המטביל.

הכנסייה הוקמה ב-1737 וננטשה ב-1929. באמצע שנות ה-90 של המאה ה-21, שופצה הכנסייה באופן מקיף והיא קודשה ונחנכה מחדש.

על החומה הדרומית בעכו העתיקה.

הצעות קשורות