טיול בעכו – בירת הדתות של הגליל המערבי

העיר עכו שוקקת חיים. שווקים, מוזיאונים, מסעדות ומסלולי טיול יומיים. אבל ניתן לצאת קצת משגרת הטיול המקובלת ולגלות את עכו הרוחנית והדתית, בתי תפילה ואתרים דתיים מיוחדים שיתנו מימד רוחני לחגיגה העכואית. נחנה את רכבנו מחוץ לחומות, באזור בית הכנסת הטוניסאי, ומשם נמשיך ברגל אל כל האתרים: כנסיות, מסגדים וכמובן אל ההיסטוריה של הדת הבהאית והגנים הבאהים בפרט.

 ✝ ☪ ✡

למקומות בהם יש לתאם מראש ביקור ניתן ליצור קשר:

בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

כנסיות בעכו

צריחי כנסיות עכו משתקפים למרחק ומשקפים את תולדות העיר כעיר רב תרבותית. הכנסיות נבנו בתקופות שונות עבור זרמים וקהילות נוצריות שונות ומהוות עדות לחיים התוססים שהתנהלו בעכו לאורך ההיסטוריה. במהלך השנים נחרבו רבות מהכנסיות, ננטשו או שינו את ייעודן, חלקן שוקמו ושבו לשמש ככנסיות המשרתות את תושבי עכו הנוצריים על כל זרמיהם.

כנסיית סנט ג'ורג' - פתוחה למבקרים

הכנסייה היוונית אורתודוקסית, הוקמה בתקופה העות'מאנית ונחשבת למקום התפילה הנוצרי הראשון בעכו. הכנסייה נחשבת לאחת הכנסיות היפות ביותר בלבנט וקרויה על שמו של גיאורגיוס קדוש מעונה שחי בלוד במאה השלישית לספירה.

הרופא הצרפתי גבריאל ברמונד (Bremond) ממרסיי, שביקר בעכו בשנת 1666, ציין כי הכנסייה היוונית-האורתודוקסית שנקראה בזמנו על שם סנט ניקולאס, היתה היפה שבכנסיות הלבנט.
אין ספק שעם רזומה שכזה הכנסייה איננה מאכזבת, נהפוך הוא. די במבט אל קיר האיקונוסטאסיס העשוי שיש מעשה אמן בהשפעה קפריסאית, שהוקם בשנת 1871, כדי להתלהב.

הכנסייה היתה מקום התפילה הנוצרי הראשון שהוקם בעכו בתקופה העות'מאנית. יסודותיה עומדים על חורבות כנסייה צלבנית קודמת, שנקראה סן לורנצו, על שם פטרונם של הגנואזים שישבו ברובע זה.

מיקום: שכונת עבוד, בעיר העתיקה.

לתיאום ביקור: האב אליאס, טל' 050-7231470 מומלץ להגיע למיסות של יום א'.

רחוב 2 מספר 29, עכו העתיקה.

כנסיית יוחנן הקדוש סנט ג'ון - פתוחה למבקרים

את סימן ההיכר של כנסיית יוחנן הקדוש סנט ג'ון, ניתן לראות מרחוק: מגדל פעמונים קטן עם צריח אדום מחודד. הכנסייה הפרנצ'יסקנית הקטנה בנויה על חומת העיר העתיקה וקרויה על שם יוחנן המטביל.

הכנסייה הוקמה ב-1737 וננטשה ב-1929. באמצע שנות ה-90 של המאה ה-21, שופצה הכנסייה באופן מקיף והיא קודשה ונחנכה מחדש.

על החומה הדרומית בעכו העתיקה.

כנסיית אנדריאוס הקדוש - בתיאום מראש בלבד

כנסייה יוונית קתולית שהוקמה ב1765 על ידי רופא יווני שהגיע לעכו כדי לטפל בשליט ד'אהר אל עומר. אחת הסברות היא שהכנסייה נבנתה על חורבותיו של בית כנסת קדום.

הכנסייה קרויה על שמו של אנדריאוס הקדוש הנמנה על 12 שליחיו של ישו ומשמשת את הקהילה היוונית קתולית הגדולה של עכו.

רחוב 12 מספר 81 עכו העתיקה.

לביקור יש לתאם מראש – בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

כנסיית טרה סנטה - בתיאום מראש בלבד

כנסייה פרנצ'יסקנית שהוקמה במאה ה-13 ובמתחמה מנזר ובית ספר לילדים. הכנסייה בולטת למרחק בזכות מגדל פעמונים אדום בסגנון גותי מרובע המייחד אותה מצריחי הכנסיות האחרות בעכו. המאמינים מאמינים כי מייסד המסדר הפרנצ'יסקני, פרנצ'יסקוס מאסיזי ביקר בכנסייה בין השנים 1219-1220.

פיאצה סנט מרקו, עכו העתיקה.

לביקור יש לתאם מראש – בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

הכנסייה המרונית - בתיאום מראש בלבד

ניצבת בקרבת כנסיית אנדריאס הקדוש ומנזר דאם אל נצרת. הכנסייה נבנתה ב1751 ובראשה מגדל פעמונים הבנוי מפירמידה לבנה הנשענת על ארבעה עמודים בצבע אפור.

הכנסייה משמשת כבית התפילה של העדה הנוצרית מארונית בעיר.

רחוב 11 מספר 78, עכו העתיקה.

לביקור יש לתאם מראש – בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

מסגדים בעכו

התקופה הערבית בעכו התחילה בשנת 638 לספירה. עם כניסתה של השושלת העבאסית בשנת 750 לספירה, הופכים המוסלמים הופכים לשליטי העיר, המסגד הופך למקום הכינוס הגדול ביותר בעיר,  ועכו מתבססת כבסיס חזק לשלטון המוסלמי בארץ וכמעצמת סחר ימית, המסגדים של עכו שקיימים עד היום הם ההוכחה לכך.
אחרי שלטון הצלבנים שהפכו את עכו לאחת ממרכזי האימפריה הצלבנית ולעיר מסחר ימי חשובה מאוד, מגיעים הממלוכים ובתקופתם יורדת עכו מגדולתה ולא נותר זכר מפארה של העיר.
משנת 1517 ובמשך 120 שנים שולטים בעכו התורכים. בתקופה זו משוקמת העיר מחורבותיה ובשנת 1740 משתלט עליה הכובש הבדואי – דאהר אל עמר שבונה בה מחדש, בניינים, מוסדות ומסגדים.

מסגד אל ג'זאר - פתוח למבקרים

מסגד אל ג'זאר שבלב העיר העתיקה בעכו הוא המסגד החשוב ביותר בעיר והשני בגודלו בישראל.

המסגד נבנה על ידי מושל הגליל מטעם האימפריה העות'מנית, השליט אחמד אל ג'זאר שנודע בכינויו "הקצב" בשל אכזריותו. לפי המסורת המוסלמית במסגד נמצא אוצר דתי נדיר: שערות מזקנו של הנביא מוחמד. השערות מוחזקות בתוך צנצנת בקומה השנייה של המסגד ומוגנות בכספת בתוך כלוב ברזל.

אחת לשנה לקראת סוף חודש הרמדאן מוצגת הצנצנת לציבור בחגיגה גדולה. אל המסגד המפואר עולים במעלה מדרגות תלולות שבראשן מתקן מי שתייה "סביל" מגודר. הכניסה עטורה בשיש ובעמודי אבן שהובאו בשלמותם מקיסריה ועתלית. פנים המסגד מעוטר בפסוקי קוראן ובשמותיהם של הנביא, אללה וארבעת הח'ליפים הראשונים של האיסלם.

המסגד בנוי משתי קומות,הקומה הראשונה מיועדת לגברים והעליונה לנשים. חצר יפיפה מקיפה את המסגד כאשר משלושת עבריה מסדרון עם תקרת קשתות "ארקדה". בחצר ממוקמים מזרקת מים "ודוא" המיועדת להיטהרות טקסית,שעון שמש בנוי משיש ובאר קטנה. מתחת לחצר קיימים מרתפים שהיו בעבר חלק ממנזר צלבני והוסבו על ידי אל ג'זאר למאגרי מים.

מקום מושבו של המופתי של עכו ממוקם במסגד.

הכניסה למסגד בלבוש צנוע.

נשים מתבקשות לכסות את ראשן בצעיף.

מסגד אל זיתונה - פתוח למבקרים

כיפותיו הירוקות וצריח המסגד הצבוע גם הוא בירוק נראים כמעט מכל מקום בעכו. מסגד אל זיתונה ממוקם מדרום לזאווית אל שאד'לייה. המסגד הוקם בדרום הרובע ההוספטילרי, במקום שבו ניצבה בתקופת הצלבנים כנסיית מריה מיהושפט.
לפי המסורת שמו של המסגד ניתן לו בגלל שבחצרו היו נטועים עזי זית ומכאן שמו אל זיתונה ומכאן הצבע הירוק השולט בכיפותיו ובמגדל.
אל זיתונה הוא אחד מהמסגדים שנבנו בתקופת שיקומה של עכו אחרי התקופה הצלבנית, על ידי דאהר אל עומר, את המסגד בנה חאג' מוחמד אל צאדקי שבנוסף, ייסד את הוואקף הקשור בו.

זאווית אל שאד'לייה - מסדר הדרווישים - בתיאום מראש בלבד

זאוויית אל שאד'לייה הוא מקום הכינוס של מסדר הדרווישים, פלג סופי רוחני מאוד, המבדיל את עצמו מפלגים מוסלמים אחרים. המתחם נמצא בלב העיר העתיקה ליד כיכר עבוד והוא כולל מספר מבנים ביניהם: המסגד – בית התפילה, אתר קבורה של מייסד המסדר, השייח עלי נור אל דין אל ישרוטי ומבנים נוספים.

לפי תורתו של מייסד המסדר עלי נור אל דין, הנביא יונס הלוא הוא הנביא יונה, נגלה בחלומו וציווה עליו להגיע לעכו ולהפיץ שם את משנתו.
זאווית אל שאד'לייה הוקם שנת 1962 וכולל לצד מרכז התפילה גם מבני התכנסות עבור הנזירים, חדרי אוכל ומתקני קבורה. הביקור במתחם המפואר והמרשים בתיאום מראש מכיוון שכרגע מתקיימות בו עבודות שחזור ושימור אתרים.

לביקור יש לתאם מראש – בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

מסגד אל בחר - מסגד הים - בתיאום מראש בלבד

מסגד אל בחר או כפי שהוא מוכר גם בשם "מסגד הים" – הוא המסגד הראשון שהוקם מאז מאז נכבשה על ידי הממלוכים,  ושזכה לאזכור בכתובים בתקופת השלטון העות'מאני . המסגד  הוקם בשלהי המאה ה-16 והוא שוכן ליד הנמל בעיר העתיקה ומכונה גם מסגד אל מינה או מסגד סינאן פאשה על שם מקימו המצביא והמדינאי העות'מאני – סינאן פאשה. המסגד נפגע באופן משמעותי בתקופת שלטונו של אחמד אל ג'זאר בסוף המאה ה-,18 יורשו סולימאן פאשה שיפץ את המסגד ב- 1816.

המסגד קטן יחסית והוא מחולק לאולם תפילה רבוע ולחצר מרובעת. הכניסה לחצר הוא מכיוון כיכר ונציה (כיכר הדייגים). מעל אולם התפילה מונחת כיפה גדולה ובפינה הצפון מערבית של הכיפה מתנשא המינרט (צריח-מבנה גבוה עם חרוט מחודד שבקצהו כתר בצורת בצל). המעבר מהחצר לאולם התפילה הוא דרך ארקאדה (מעבר מקושת ומקורה נתמך בעמודים) שלה שלושה פתחים נפרדים זה מזה בשני עמודים.

מעל לפתח המרכזי מונחת כיפה קטנה, ומעל שני האחרים תקרה בצורת קמרון צולב.

לביקור יש לתאם מראש – בית התיירנים בעכו >> 077-9964699

מסגד אל מג'דלה

מסגד אל מג'דלה או מסגד בני מ'גדל, הוקם בשנת 1809 על ידי עלי אגא הממלוכי שהיה המשנה לסולימאן והממונה על אוצר הוילאייט ועל ניהול ענייני החצר של הפאשה.
המסגד ממוקם בצפון מערב העיר, מול ביתו של עלי אגא. בשנת 1810 הוסיף עלי אגא צריח למסגד ובכך הושלמה בנייתו. שמו של המסגד גזור משם הכפר הגלילי מג'דל שרבים מתושביו עברו להתגורר באזור זה בעכו.
במסגד אולם תפילה ושני חדרים נוספים ולצדם חצר בצורת טרפז. בצדו של אולם התפילה הפונה לחצר ניצבת ארקדה הנושאת את שלוש כיפות המסגד.

מסגד אל מועלק

מסגד אל מועלק – המכונה גם מסגד ד'אהר אל עומר ממוקם צפונית לחאן אל עומדאן. המסגד הוקם על ידי השייח זוהיל שמת ב- 1748 תקופת שלטונו של דאהר אל עומר ולכן קרוי על שמו.

המסגד מורכב משני מבנים צמודים. המבנה העתיק יותר, שבו פעל בית הכנסת הרמח"ל עד שהוחרם בשנת 1758 על ידי השלטונות ומבנה חדש יותר. במבנה ששימש את בית הכנסת השתמרו כתובות בעברית ובמקום בו ניצב ארון הקודש, ניצב מִינָרֵט (תרגום: מגדלור. סוג של צריח וחלק אדריכלי בולט במסגד מוסלמי), שנהרס בשנת 1950 בשל מצבו הרעוע ונותר רק בסיסו.

בשנת 2000 נבנה המִינָרֵט מחדש. הכניסה למסגד מתחת לבסיסו של המינרט ומשם מוליך גרם מדרגות אל חצר המסגד הנמצאת בגובה 2 מטרים מעל מפלס הרחוב.

מסגד אל רמל

מסגד אל רמל הוא המסגד השני שהוקם בעכו, לאחר המסגד הראשון שהוקם בעכו שהיה מסגד הים. עם גידולה של האוכלוסייה המוסלמית בעכו הפך המסגד צר מדי. מסגד אל רמל (המסגד השני) נבנה בלב העיר לנוחות המאמינים שהתגוררו בתוך השכונות שאינן סמוכות לים.

את המסגד הקים בשנת 1702 חאג' מוחמד אבן אל שיח' ח'לילי אל שעבי. זה היה מסגד מפואר שבמתחם שבו היו גם בית מרחץ, בתי קפה, מחסנים חנויות ועוד.

הביקור במסגד בתיאום מראש.

בתי כנסת בעכו

בין קולות המואזין ממסגדי עכו לבין צלצול הפעמונים בכנסיות המיתמרות אלעל, נוכל למצוא גם את בתי הכנסת העתיקים בעכו שהם חוויה רוחנית, דתית ולא פחות מרשימה. סיור בין בתי הכנסת מומלץ במיוחד לחובבי אמנות ותרבות, החל מבית הכנסת הטוניסאי שהוא בית כנסת יחיד מסוגו בעולם שכל כולו יצירת אמנות ועד בית הכנסת הרמח"ל שנשמר מהמאה ה-18

בית הכנסת הטוניסאי בעכו - פתוח למבקרים

בית כנסת יחיד מסוגו בעולם שכל כולו יצירת אמנות, המתארת את ההיסטוריה היהודית מתקופת התנ"ך ועד תקופת הציונות, תוך שימת דגש על תקופת השואה והתקומה. קירות בית הכנסת הטוניסאי מבפנים ומבחוץ מכוסים ביצירות אמנות מרהיבות עשויות מוזאייקה, פסיפס, ומיליוני אבנים קטנות שהובאו לכאן מכל חלקי הארץ. בית הכנסת מוקף בחלונות ויטראז' המחדירות אליו את קרני השמש והופכות את התפילה והשהות בו לחוויה שמימית וחד פעמית.

בית כנסת הרמח"ל בעכו - פתוח למבקרים

בית כנסת עתיק (מהמאה ה-18) ייחודי ויוצא דופן בלב ליבה של עכו העתיקה. את בית הכנסת הקים הרמח"ל רבי משה חיים לוצאטו כשהגיע ארצה מפדובה מולדתו. במקום הבמה המסורתית ממנה קוראים את התורה יש כאן בור שממנו נהג הרמח"ל לקרוא את התורה בהשראת הפסוק "ממעמקים קראתיך ה'". בית הכנסת הרמח"ל בעכו ממוקם בסמטה צרה ונכנסים אליו דרך חצר פנימית קטנה. הוא נטול עזרת נשים ועד היום אפשר לראות את החלון דרכו היו הנשים מקשיבות לתפילות כשהן עומדות ברחוב.

אתרים בהאים בעכו וסביבתה

עכו נחשבת על ידי הבהאים לעיר קדושה וזאת מהסיבה שבמקום זה שוכנת אחוזתו ומקום קבורתו של מייסד הדת בהא אוללה (גני בהאג'י) הגנים ואחוזת הקבר הם האתר הקדוש ביותר לדת הבהאים והם נוהגים לפנות לכיוונה של עכו בעת תפילתם. בנוסף לאחוזת הקבר ולגנים יש בעכו אתרים בהאים נוספים השווים ביקור.

הגנים הבהאים בעכו - פתוח למבקרים

בכניסה הדרומית לעיר עכו נמצא מתחם הגנים הבהאים בעכו. הגנים הללו פחות מוכרים לציבור וחבל. בלב המתחם שוכן קברו של מייסד הדת הבהאית הבהא אולה. הגנים מרהיבי עין ומרחיבי לב מעוצבים בסגנון הבהאי המוכר והדקדקני: פרחים שיוצרים חגיגה של צבעים, שיחים הגזומים בצורה אחידה עד למילימטר, מזרקות מים, הליכה בשבילים מרוצפים ותחושה של הוד והדר. בלב הגנים המקדש שבו קברו של הבהא אולה שחי במקום בשנותיו האחרונות וכאן גם נפטר.
המקום קדוש הכניסה אליו היא ללא נעליים ובליווי מדריך בהאי.
הכניסה חינם

תא המעצר של בהא אוללה במצודת עכו

ממוקם באגף הצפון מערבי של המצודה, במקום המשמש כיום כמוזיאון המחתרות.

הבהא אוללה נכלא במקום על ידי התורכים בשנת 1868 ביחד עם בני משפחתו למשך שנתיים.

בית עבוד

עם שחרורו מהכלא הועברו בהא אוללה ובני משפחתו למעצר בית שנמשך שבע שנים בבית עבוד בצדו הדרומי של רחוב ההגנה סמוך לחומה המערבית.

המקום שטויח עם השנים ונצבע בסיד לבן ,עובר כיום שיפוץ ושחזור מסיבי על ידי הבהאים על מנת להשיבו לצורתו המקורית כשהיה בית אבן.

אחוזת גן במזרעה

בתום מעצר הבית, עבר הבהא אוללה לגור בבית קיץ יפה הנמצא בין עכו לנהריה, סמוך לישוב הערבי מזרעה ולקיבוץ עברון.

הביקור בבית בתאום מראש בלבד.

גן רידוואן

הגן שוכן בצידה הדרומי מזרחי של עכו, סמוך לנחל הנעמן. הבית והגנים נשכרו על ידי בנו של הנביא עבדול בהא, עבור אביו שאהב לטייל בו לעת זקנתו. הבהא אוללה העניק לגן היפה את שמו רידוואן שפירושו גן עדן.

הביקור בבית ובגנים בתאום מראש בלבד.

איפה אוכלים בעכו ?
מסעדות ועוד…

 

הצעות קשורות