טיול מרתק בחורפיש

הכפר הדרוזי חורפיש שוכן באזור שבין הגליל המערבי להרי הגליל העליון והוא הכפר הדרוזי הצפוני ביותר מבין  כפרי הדרוזים בגליל המערבי, הוא קרוב למעלות תרשיחא, פקיעין ובית ג'אן, להר מירון ולהר אדיר.

הכפר יפהפה ואווירתו קסומה, בתיו היפים פזורים על הגבעות ובליבו גרעין הכפר העתיק ובו שרידי ישוב מהמאה החמישית לספירה.  הטיול בכפר הוא קל ומתאים לכל המשפחה. בגרעין הכפר בתי אבן עתיקים בהם גם ביתן של רוקמות התחרה הממוקם בבית מראשית המאה העשרים ומשמש כיום למיזם ייחודי של נשים בנות הכפר, היוצאות מבתיהן כדי לעסוק במלאכת היד המסורתית והעתיקה.

ההליכה בסמטאות עוברת דרך בית הקשתות העתיק והכנסייה הנוצרית העתיקה שנבנתה על חורבותיה של כנסיה מהתקופה הביזנטית.

מוזיאון אלאמיר למורשת הדרוזית – הוא בית מוכתר הכפר העתיק ומשמש כמוזיאון  לחיים ולמורשת הדרוזים. במוזיאון  כלים חקלאיים עתיקים, כלי אוכל ומכשירי רדיו, לבוש מסורתי ופריטים המאפיינים את חיי הדרוזים מאז המחצית הראשונה של המאה העשרים.

מרכז מורשת לזכרו של אלוף משנה נביה מרעי ז"ל, ובקצה הכפר, משקיף על נוף נפלא תמצאו את בית התפילה הראשון בחורפיש והוא קרוי על שם השיח מוסטפה באדר שנחשב לפוסק הלכה ולצדיק .

בחורפיש מומלץ להנות מחוויה של אירוח ביתי על ידי מבשלום ביתיות מעולות, שמארחות בביתן הפרטי לארוחות וסדנאות בישול.

בבית עתיק בן 250 שנה, בלב הכפר חורפיש, שוכן המרכז למלאכות מסורתיות של נשות חורפיש – רוקמות התחרה.
35 נשים דתיות, עקרות בית, מתכנסות למפגש חברתי מגבש ועוסקות בצוותא בתחביבן המשותף – רקמה וסריגה. זהו תחביב שירשו מאמן ומסבתן ושעובר במשפחה מדור לדור. המפגש נוצר כתוצאה ממיזם תיירותי תרבותי וחברתי, שמטרתו קידום מעמדה של האישה הדרוזית ושילובה בשוק העבודה, תוך שימור מלאכת היד המסורתית ועזרה בעול פרנסת הבית.
המפגש מתחיל בכיבוד קל הכולל קפה, תה ועוגה מסורתית, ממשיך בהרצאתה של עפאף גאנם, מרכזת המיזם, המספרת על מעמדה של האישה בעדה הדרוזית, ועל המיזם והשפעתו על הנשים ועל הכפר, תוך כדי צפייה בעבודת של הנשים הרוקמות והסורגות.
במקום מתקיימת תערוכה של עבודות היד של רוקמות התחרה המייצרות מוצרי תחרה, רקמה, סריגה ואביזרי לבוש דרוזים. מחירי המוצרים נעים בין 5 שקלים לסיכת ראש ועד 1200 שקל לכיסוי מיטה.

לפרטים והזמנות >> 077-9964487 עפאף גנאם

בקצה הכפר חורפיש משקיף על הנוף, ניצב בית תפילה ומקום התבודדות שאת כיפתו הלבנה רואים מכל מקום בכפר.

זהו בית התפילה הראשון בחורפיש והוא קרוי על שם השיח מוסטפה באדר שנחשב לפוסק הלכה ולצדיק שהקים את בית התפילה, המקום שימש במשך שנות חייו כ מקום התבודדות של הצדיק והבית נבנה במיוחד  במקום שנחשב אז מחוץ לכפר מקום בודד ומרוחק.

במשך שנים עמדו שרידי בית התפילה כאבן שאין לה הופכין עד שבא השייח  קאסם באדר שהוא דור תשיעי לצדיק מוסטפה באדר וגאל אותם משממונם, במו ידיו סיקל, ניקה, צבע, בנה, טייח את בית התפילה החרב והשיב אותו לתחייה  מתוך תשוקה  וציווי פנימי.

פתוח בכל יום  החל מהשעה שמונה בבוקר. יש להגיע בלבוש צנוע.

לפרטים והזמנות>> 077-9964693

בית הנצחה למורשתו של החייל הדרוזי הבכיר ביותר שנפל בעת מילוי תפקידו, אלוף משנה נביה מרעי ז"ל. במקום תערוכה מתמדת של אוספיו הפרטיים, ציודו האישי וסרט המספר את סיפור חייו. ללא תשלום, בתיאום מראש.

הרעיון המקורי היה להנציח אותו למען המשפחה, אבל מרגע שנפתח המקום החלה נהירה עצומה אליו מכל רחבי הארץ: אזרחים פשוטים, חיילים, חיילי מג"ב ותלמידים. המקום הפך למעין אתר עליה לרגל.

אתר המורשת מלמד לא רק על דמותו של המפקד בצה"ל, אלא גם על החיבור בין העדה הדרוזית לצה"ל ולחברה הישראלית.

מקבלים קבוצות עד 30 איש.

לפרטים והזמנות>> 077-7299915

אבתסאם פארס

חווית אירוח דרוזי, בבית משפחה דרוזית, בלב הכפר הדרוזי. איבתיסאם פארס מזמינה להתארח בביתה הפרטי, ללמוד על המסורת, ההיסטוריה והבית הדרוזי ולהנות מחווית אירוח דרוזי בלתי נשכחת בבית משפחה דרוזית.

ביתה היפהפה של איבתיסאם מוקף בגינה מרהיבה ופורחת של עצי  לימון, תפוז, קלמנטינה ומשמש, שיחי יסמין לואיזה ורוזמרין ופריחה של פרחים עונתיים בשלל צבעים תוסיפו לזה את בריכת המים ואת המפל המפכה, את סוכת הגפנים המשתרגת והרי לכם פיסת גן עדן .

שמה של איבתיסאם יצא למרחוק כבשלנית עממית ומארחת מופלאה והיא מוזמנת להשתתף בתוכניות טלוויזיה ולהדגים את הבישול הדרוזי המפואר והמסורתי.

הארוחה מתקיימת, בימות הקיץ, בגינה ליד הבריכה המפכה ובצל עצי הפרי וסוכת הגפנים ובחורף מסביב לשולחן בתוך הבית כשהאח, המצויה בכל בית דרוזי, בוערת מחממת ומפיצה חום נעים.

איבתסאם מזמינה את אורחיה לשוטט בבית ובגינה ולהתרשם מסגנונו הדרוזי מסורתי ומפצירה בהם שירגישו בבית. תוך כדי הארוחה מספרת איבתיסאם על המסורת והבית הדרוזי, בעלה, אמל פארס, מספר על ההיסטוריה הדרוזית והילדים כולם עוזרים בהגשה לשולחן.

האוכל שאיבתיסאם מבשלת ומגישה לאורחיה הוא דרוזי מסורתי, אוכל טעים להפליא, שהיא למדה לבשל מאמא שלה ומסבתא שלה, כשישבה לידן בהיותה ילדה עם עיניים פעורות והתאהבה. אחרי שנישאה הבינה שהיא נמשכת לאוכל יותר משהיא נמשכת ללימודים, לקחה קורסים לבישול והפכה את הבישול למקצוע. אפשר להזמין אצל אבתסאם סדנאות בישול וסדנאות ליקוט שמתאימות גם לילדים.

ניתן לספק אירוח כשר בתיאום מראש

לפרטים והזמנות>> 077-2308292

סבתא מאהא החלה לבשל בגיל עשר "נכנסתי למטבח ומאז אני שם"  היא מספרת "נולדתי למשפחה של בשלניות ואני מאמינה שאהבת הבישול והכישרון לבישול עוברים בגנים."

עד לפני זמן קצר נהנו מבישוליה הרבים בעיקר בני משפחתה, אבל היה זה בעלה, מורה הדרך חסן עאמיר, שהחל להביא את מטייליו אחרי הטיול לארוחות דרוזיות מסורתיות בחדר האורחים של המשפחה. המחמאות שהורעפו על סבתא מאהא מאנשים שמעולם לא אכלו קודם לכן אוכל דרוזי, העניין שגילו באוכל והבקשה לחזור שוב ושוב לארוחה, גם לא במסגרת הטיולים של הבעל, שכנעו את סבתא מאהא, אשה מרתקת, בעלת אישיות כובשת ומארחת מבטן ומלידה, שלא להסתפק רק בבישול למטייליו של חסן, אלא לבשל לכל מי שרוצה לגלות את המטבח הדרוזי ולהנות ממטעמיה המופלאים.

ביתם של מאהא וחסן הוא בית רחב מידות, מוקף בגינה יפה ובמרפסת גג גדולה. בחורף מוזמנים האורחים לארוחה בסלון המשפחה מסביב לאח ובקיץ בגינה מתחת לסוכת הגפנים, או במרפסת הגג הרחבה המשקיפה לנוף עוצר נשימה.

מאהא היא אישה מקסימה השמחה מאוד לספר את סיפור חייה יוצא הדופן ולחלוק אותו עם אורחיה.

עוד אצל סבתא מאהא: סדנאות בישול שבהן מבשלים יחד, אוכלים ואת השאריות לוקחים הביתה.
כמו כן יכולים האורחים להתרשם מעבודת הרקמה בסגנון תחרה שהיא מצטיינת בה וגם מקיימת סדנת ריקמה.
ניתן לשלב את הארוחה בסיורים ובטיולים שעורך הבעל חסן עאמר, ובהרצאה מקצועית שהוא מעביר  על חיי הדרוזים,

 לפרטים והזמנות סבתא מאהא >> 077-9970974

מורה הדרך חסן עאמיר >> 077-2304338

 

 

 

 

 

 

 

על מרפסת רחבת ידיים המשקיפה לנוף המקיף את חורפש, מגישה נאהדה מרעי שפע של תבשילים דרוזיים מתוצרת המטבח הפרטי שלה.

תוך כדי הארוחה מספר בעלה סודקי מרעי מורה לשעבר  ומנהל מחלקת החינוך של חורפיש, על העדה הדרוזית, התרבות, ההיסטוריה ומנהגי העדה.

בחורף מקרים את המרפסת, מדליקים את אח העצים והמקום מקבל תחושה של חמימות המשתלבת היטב בהכנסת האורחים החמה של בני משפחת מרעי .

לשולחן המכוסה במפות אדומות מוגשות בזו אחר זו מנות שופעות  מהמטבח  הדרוזי האוטנטי, נאהדה מבשלת לאורחיה בדיוק את אותו האוכל שהיא מבשלת במטבחה הפרטי לבני משפחתה:

עלי גפן וכרוב ממולאים, מג'דרה, שילבטו, מקלובה, מנסף עם בשר, קבאב על האש, סלטים לסוגיהם כולל סלטים עונתיים ולקינוח:

כנאפה, בקלאווה תה וקפה

מקבלים קבוצות מ 10 אנשים עד 150 איש

המקום כשר ומחזיק בתעודת כשרות.

לפרטים והזמנות >> 077-9975415

 

על אם הדרך, בכביש הראשי החוצה את הכפר הדרוזי, הציורי, חורפיש ( כביש 89), שוכן בית הקפה קונדיטוריה נסים.

בית קפה יפה ומזמין, המשלב מזרח ומערב, באווירה נעימה ונינוחה והמנוהל על ידי הקונדיטורית נסים פארס, המגישה בבית הקפה, ומוכרת בקונדיטוריה, מאפים מתוקים מערביים ומזרחיים כאחד: כנאפה בתוספת גלידה תורכית, בקלאווה, מעמולים, לצד עוגות ססגוניות ויפהפיות, מקושטות ומיוחדות, המיועדות לחגיגת יום הולדת, לחתונות ואירועים מיוחדים.

בבית הקפה ניתן להנות מקפה לסוגיו (כולל קפה דרוזי חזק), לצד תה ומשקאות קלים ולהזמין משלל המאפים המוצגים בחלונות הראווה שבקונדיטוריה, או על הדלפק. נסים תמיד תשמח להמליץ לכם על מאפה היום, או על המאפה המיוחד של המקום ואם תרצו, גם לארח לכם לחברה, לספר על עבודתה כקונדיטורית, על הכפר חורפיש ועל חיי האשה הדרוזית הפורשת כיום כנפיים, יוצאת לעבוד מחוץ לביתה ולבנות לה, כמו נסים, קריירה משלה.

אם אתם  בטיול בסביבה ולא בא לכם על ארוחה כבדה, אלא רק על קפה ומאפה, אם בא לכם על אתנחתא מנסיעה ארוכה או מטיול ארוך, בית הקפה קונדיטוריה נסים הוא המקום לעצור בו, לשתות קפה, לקחת נשימה ארוכה ולאגור כח להמשך הנסיעה או הטיול.

לפרטים והזמנות >> 077-8041874

ש האומרים, כי כל הדרכים בגליל המערבי עוברות בחורפיש וכל מי שעובר בחורפיש עוצר בסמבוסק הארזים – המוסד הוותיק של עאמר חסן, שמהטאבון שלו יוצא סמבוסק פריך, שלא חסכו ממנו שמן זית.
הסמבוסק אינו מאכל דרוזי, אך הוא השתרש במטבח הדרוזי ואומץ על ידו עוד מהתקופה העותומנית. בשנת 1996 כשעאמר שירת בלבנון הוא גלגל את הרעיון להקים דוכן סמבוסק בכפרו. האנשים בכפר צחקו עליו ולא הבינו מי יבוא לאכול בחוץ את מה שיש בכל בית. היום, כפי שמעיד עאמר, אף אחד כבר לא אוכל סמבוסק בבית.
כל הכפר בא לאכול אצלו ולא רק אנשי הכפר, מכל רחבי הארץ באים לאכול את הסמבוסק הנפלא שלו, המיוצר מבצק שמרים, סוכר, שמן זית ומלח. הסמבוסק נמכר במילויים של בשר כבש, בשר עוף, לבנה עם זעתר, פלפל, גבינה מלוחה, תרד וקיטק – לבנה, בורגול ושומשום.
מאותו הבצק מכינים בסמבוסק הארזים גם פיצה עם רוטב ביתי מעגבניות טריות וגבינת עמק.
הסמבוסק מגיע עם זיתים מצוינים ותמיד אפשר לצרף אליו משקאות קלים, קפה או תה.
המחירים הזולים מתאימים לכל כיס ובעיקר למשפחות מטיילות.

לפרטים והזמנות >> 077-9964552