מסלול טיול: בריכת הארזים

בריכת מים מדופנת האוצרת מי מעיין מוקפת בעצי זית ומשמשת כמקור המים של הכפר ינוח. המעיין נובע בעיקר אחרי הגשמים הבריכה מתמלאת במים ופרחי מים כמו נוריות מים צפים על פני הבריכה ויוצרים מראה בלתי נשכח. הדרך אל בריכת הארזים רצופה במראות נוף תצפיות לכיוון נחל בית העמק או הנחל המשוגע כפי שמכנים אותו הדרוזים ופריחה עונתית נפלאה.

• מסלול טיול: בריכת הארזים 1
    914
  • מסלול טיול: בריכת הארזים 2
    914-1

מאת: איילת בר מאיר, מורת דרך מוסמכת
על רכס ינוח, ממערב לאזור תעשייה תפן ומדרום לכפר ינוח נחבאת בריכה קסומה המכונה בריכת הארזים או בלשון תושבי ינוח הדרוזים "בירכת אל ארז". בימי השלטון המנדטורי דאגו הבריטים למקורות מים לתושבים, מעל הכפר הדרוזי הקטן והציורי, נבע בימים ההם מעיין ברום הרכס ומימיו נשפכו אל הוואדיות סביב. על מנת לאצור את מי המעיין נבנתה תחתיו בריכה גדולה שקירותיה מדופנות אבן ומדרגות נבנו לה משני צידיה כדי להקל את הגישה אל המים. באותה תקופה תושבי ינוח בקרו רבות בלבנון והבריכה החדשה מעל לכפר הזכירה להם בריכה בלבנון ששמה בערבית בירכת אל ארז או בעברית בריכת הארזים. בריכה זו הייתה מקור מים של הכפר. ארזים לא תמצאו בסביבתה, אבל עצי זית ונוף אל מערב הגליל, אל הים התיכון ואל מפרץ חיפה תמצאו בה לרב.
כיום המעיין נובע רק אחרי גשמים רבים, בחורף מתמלאת הבריכה ממי המעיין ונוריות מים לבנות וקטנות פורחות על פני המים, בקיץ הבריכה יבשה וגם אז יפה לבקר בה וליהנות מהנוף המרהיב סביב.
איך מגיעים?
נכנסים לכפר ינוח מכיוון ג'ת (כביש 8721). הכניסה לכביש היא מכביש 70 (בין צומת כברי וצומת יאסיף). חוצים את הכפר ג'ת וממשיכים ישר עד שמגיעים למבואות הכפר ינוח. ממשיכים לנסוע ישר (הכביש עובר בצידו הדרומי של הכפר). חשוב לא לפנות שמאלה או ימינה מהכביש. בשלב מסויים כביש האספלט מסתיים ומתחילה דרך עפר. שם יש מקום לחנות את הרכב. דרך העפר ממשיכה כלפי מעלה. עולים עם הדרך עד לצומת Tומטפסים כמה צעדים על סוללת האדמה שמלפנים. מיד כשעומדים על סוללת העפר מתגלה הבריכה. מכאן ממשיכים מערבה עם סימון השבילים השחור. נופים יפים אל עבר נחל בית העמק יפרשו מדרום ולאחר כשלוש מאות מטר פונים ימינה והולכים עם הדרך עד שפוגשים בשביל ממנו הגענו, איתו יורדים חזרה אל הרכבים.