מסלול טיול בכפר ירכא

רובנו מכירים את הכפר דרך אזור התעשייה והקניות המפורסם שלו, שהפך כבר מזמן למרכז עלייה לרגל וזכה לכינוי "הדיוטי פרי של הצפון". אבל מה שאנשים לא יודעים הוא, כי טיפוס קצר במכונית לאורך שדרת הדקלים המטפסת במעלה הגבעה, תביא את המטייל לאחד הכפרים הדרוזים היפים ביותר בארץ, כפר שיש בו אוצרות גנוזים ושכיות חמדה ואפילו אתרים היסטוריים, ושתושביו, רובם חיילי צה"ל ואנשי מילואים, מסבירי פנים ומאירי עיניים ודוברי עברית.
אפשר לשלב את הסיור בהדרכה של מורה הדרך מופיד אבו ריש או לערוך סיור קולינרי עם עולם הבישולים של מרואן.

בירכא חיים 15.000 תושבים. הכפר הוקם במאה ה –11, בתקופה שבה נפרדה הדת הדרוזית מהאסלאם והפכה לדת בפני עצמה. חלק מתושבי הכפר הם צאצאיהם הישירים של מפיצי הדת הדרוזית מאז.
הישוב ירכא נקרא כך על שמו של חושי הארכי, יועצו של המלך דוד, שקברו נמצא בירכא, והוא קדוש לדרוזים, אך מבקרים בו גם יהודים .
עד שנות השישים התפרנסו תושבי ירכא בעיקר מחקלאות של מטעי זיתים וגידולי פלחה. בשנת 1957 הוחל חוק גיוס חובה לדרוזים ומאז נקשר גורלם של תושבי ירכא בגורל מדינת ישראל, כשהצעירים מתגייסים לכוחות הביטחון, הצבא ,המשטרה ושירות בתי הסוהר.
סיור בירכא הוא כמו סיור בארץ אחרת, ללא צורך בטיסה או בביקורת דרכונים. הסמטאות העתיקות של גרעין הכפר מזמנות הפתעות לרוב, החל ממפגש עם התושבים הלבביים, הלבושים בבגדיהם המסורתיים, דרך ביקור בבתי עסק שבהם הזמן כמו עצר מלכת והם מתנהלים על פי שיטות מסורתיות מקדמא דנא, מה שמבטיח חוויה יוצאת דופן למטייל.

נפתח בתצפית

את הסיור בירכא מומלץ להתחיל בנסיעה קצרה ממרכז ירכא (ליד בניין המועצה) לכיוון הקצה המזרחי של הכפר. על ההר המכונה הר התשוקה, ממוקם המרכז ללימודי הדת הדרוזית. הבניין נבנה בשנת 1927, על ידי איש הדת מוחמד מועדי בדמות החילווה (בית תפילה) אל ביאדה (החילווה הלבנה). המבנה מרובע וגדול כשבצידו הדרומי והמערבי מרפסות ענקיות מוקפות בעמודים ובקשתות. הביקור בחילווה הוא בתאום מראש בלבד.
מאזור זה יש תצפית יפהפייה על שיפוליו המערביים של הגליל המערבי -מסולם צור ועד הר הכרמל.

מפגש עם השייח

אחרי תצפית קצרה, יורדים בחזרה אל בניין המועצה, במרכז הכפר.
בקומה הראשונה של בית המועצה, נמצא אולם שבו מתכנסים מדי יום זקני העדה והשייחים. זהו מעין מועדון לקשיש, שרוב חבריו הם גמלאי צה"ל ומשטרת ישראל.
אפשר להיכנס למועדון, ולנהל שיחה עם השייחים בנושאי אקטואליה ובכל נושא. רובם ככולם דוברים עברית והמפגש אתם מרתק .
יוצאים מבנין המועצה ונוסעים על הכביש המחבר בין ירכא לג'ת, לאורך הבתים ושדרות עצי הזית, לתצפית על נחל בית העמק, או כפי שמכנים אותו כאן: ואדי מג'נון – הואדי המשוגע .
אחרי התצפית, חוזרים אל אזור גרעין הכפר, כאן מומלץ להחנות את הרכב (יש חניה ללא תשלום מתחת לבנין המועצה) ולהמשיך ברגל.

סיור בבית הבד

התחנה הראשונה היא בית הבד העתיק, השייך מזה מאות שנים למשפחת אבו ריש. הביקור בבית הבד מזמן חוויה בלתי רגילה – כבישת הזיתים היא כבישה קרה בשיטה עתיקה וידנית וכתישה באובניים, כשאת השמן המופק מהזיתים מסננים ללא חימום.
הכניסה ללא תשלום בעונה בלבד. ניתן לרכוש שמן זית בבית הבד.

האשה הדרוזית ומפעל התבלינים

התחנה השנייה היא בחצר בית פרטי שבו נמצא מקום קדוש לאשה הדרוזית המוקדש למנהיגה הרוחנית סתר מנהירה, שחיה לפני 1000 שנים. הדרוזים מאמינים, כי המנהיגה עברה פה בדרכה להפיץ את הדת הדרוזית בעולם, ממש בתוך חצר הבית, ולכבודה הוקם מבנה עגול מסורתי, ובו מיקום מיוחד לנרות. זהו המקום שנשים וגם גברים באים אליו כדי לבקש בקשות ולהתברך .
הכניסה ללא תשלום .
שער אבן מוביל אל סמטאות גרעין הכפר העתיק והיפהפה. לא הרחק מהשער, בבית עתיק, נמצא מפעל תבליני ירכא, שבבעלות משפחת אבו ריש. נשות המשפחה עובדות כאן, במפעל הקטן והמסורתי לטחינת תבלינים ולקליית קפה. נשות הכפר מגיעות לכאן מדי יום כדי לטחון את התבלינים המשמשים אותן במטבחן הפרטי.
במקום חנות לממכר תבלינים וקפה טריים, טחינה ,שמן זית, צמחי תבלין וממתקים מזרחיים.
לא הרחק משם נמצא בית עתיק השייך למשפחת אבו ריש, בחצר היפה
תלויים על הקיר כלי עבודה עתיקים, ובתוך הבית המרשים בעל הקירות
המקומרים והתקרה הגבוהה יש באר מים.
ביקור בבית ללא תשלום בתיאום מראש 049996594 .

בית הקברות

אחת התחנות המעניינות בגרעין הכפר הוא קבר האחים שאינו אלא בית הקברות המשותף של הכפר. הדרוזים נוהגים לקבור את יקיריהם בקבר אחים משותף ללא שם וללא סימן. היחידים הזוכים לקבר ומצבה משלהם הם חללי צה"ל וכוחות הביטחון. הדרוזים מאמינים בגלגול נשמות. אמונתם גורסת כי ברגע שמת אדם במקום אחד הוא נולד מחדש במקום אחר. בסמטאות ירכא תפגשו אנשים רבים שיספרו לכם כי הם גלגולים של אנשים שהלכו לעולמם ויש להם סימוכין מדויקים לכך – כמו למשל אותו ילד שבגיל שלוש הלך לאחד הבתים בכפר ומצא מצבור של נשק שהוסתר שם מתקופת המנדט, או אותו ילד שהלך לבית משפחה וידע את שמות כל בני המשפחה ועוד סיפורים רבים אחרים. האמונה הרווחת היא שאדם אינו נולד אלא במקומו של מי שמת. בית הקברות הוא מקום מיוחד ויוצא דופן ,ארונות הקבורה מוכנסים לקבר האחים דרך דלת משותפת. המשפחה האבלה מקבלת את מנחמיה במשך שלושה ימים בבית העם של ירכא, וממשיכה בחייה מתוך ידיעה שהמת התגלגל כבר לגופו של תינוק שנולד.

המטחנה והמוזיאון לתולדות הקשר היהודי דרוזי

התחנה הבאה היא הבית היפה של משפחת מועדי, אחת המשפחות החשובות והנכבדות בירכא. בבית משפחת מועדי נמצא מוזיאון הקשר הדרוזי יהודי, המתעד את היחסים בין הדרוזים לבין היהודים עוד מטרום הקמת המדינה .
בתאום מראש 050-3779400.

המטחנה הנמצאת בלב ליבו של גרעין הכפר העתיק היא מקום חובה למי שרוצה להתוודע למסורת ולמלאכות עתיקות. במטחנה של ירכא טוחנים קמח, עד היום הזה, באבני ריחיים, גורסים בורגול וממיינים אותו בשיטות של פעם. בחנות המטחנה ניתן לרכוש קמח, בורגול לסוגיו, עדשים לסוגיהן, כל סוגי הקטניות והתבלינים במחירים הנמוכים בהרבה מאוד ממחירי השוק. קבר חושי הארכי- פה בקבר הקדוש לדרוזים קבור לפי אמונתם חושי הארכי, יועצו של המלך דוד, הנחשב לקדוש דרוזי בזכותו של דוד המלך, והמכונה על ידי הדרוזים נביא דאוד ונחשב לאחד מנביאי הדת הדרוזית. במקום הקדוש אזור תפילה והתכנסות. הביקור בירכא מזמן חוויה בלתי רגילה המשלבת היסטוריה, תרבות, מסורות עתיקות וקבלת פנים מסורתית, בכל מקום אליו תגיעו תכובדו בקפה טוב ובברכת אהלן וסהלן.

ואם אתם כבר בסביבה

מפת מסלול

מרכז קניות ירכא
מופיד אבו ריש - מורה דרך
עולם הבישולים של מרואן, ירכא

הצעות קשורות