יאנוח וג'ת – לנשום אוויר הרים, לטייל, לאכול טוב ולהנות

איפה אנחנו נמצאים?

יאנוח וג'ת הם שני כפרים דרוזים הכפופים למועצה מקומית אחת,  שהוקמה בשנת 1991.שני הכפרים ממוקמים בגובה  שבין 430-640 מטר מעל פני הים, והדרך אליהם מרהיבה ביופייה. הכפרים משקיפים על מבצר יחיעם ורצועת החוף, מראש הנקרה ועד מפרץ חיפה, ויושבים על אתרים היסטוריים מהתקופה הרומית, הביזנטית, המוסלמית והצלבנית.

בכפר יאנוח קבור הקדוש הדרוזי נבי שמס, שמספרים עליו, שהפיץ את הדת הדרוזית כשהוא לבוש בבגדי אישה, על מנת להימלט ממבקשי נפשו. ואילו בג'ת קבור הקדוש אבו ערוס, גם הוא ממפיצי הדת הדרוזית במאה ה11 לספירה. גם יאנוח וגם ג'ת היו במשך מאות בשנים כפרים מבודדים, שישבו בפסגת ההר ורק שבילים לא סלולים הובילו אליהם, והגישה אליהם ומהם הייתה קשה, עד כי בשנת 1966 נפרצה הדרך אל הכפרים, ושש שנים לאחר מכן נסלל כביש.

כיום, הכביש המתפתל בין כליל לבין הכפרים, הוא אחד הכבישים  היפים ביותר בארץ. נופו המרהיב של הגליל המערבי נשקף לאורכו, ממערבו משתרע הים התיכון, וביום בהיר אפשר לראות את האוניות בנמל חיפה ואת הר הכרמל. יחד עם זאת, בידודם של הכפרים גרם לכך, שגם אם התפתחו יפה לתוך המאה העשרים, עדיין שמרו על צביונם הדרוזי האותנטי.

המקור לשם ג'ת הוא מריבוי הגתות שנמצאו בכפר ובסביבתו.  ממצאים ארכיאולוגים מעידים על התיישבות במקום, בתקופות קדומות, ובאתר הארכיאולוגי ראס כלבן, שמדרום לכפר, נמצאו שרידי ישוב שהתקיים מתקופת הברזל עד לתקופה הרומית, וכן חרסים, שרידי מבצר, מערות קבורה ושרידי גתות לייצור יין.

הכפר יאנוח שונה מכפרי הגליל בכך שבמקום גרעין כפר אחד,  כנהוג בכפרים האחרים, יש בו שני גרעינים  "חארת תחתא" השכונה התחתונה ו"חארת פוזקא" השכונה העליונה.

תענוג להסתובב בין שבילי הכפרים, בין הבתים והרובעים העתיקים, בתי הבד, קברי הצדיקים ומערת ג'ת. התושבים מסבירי פנים ואדיבים, במקום מסעדות, המגישות אוכל דרוזי, וכן בשלניות ביתיות, המארחות בביתן באירוח דרוזי נדיב וצימרים. כמו כן במקום שלושה בתי בד, המסמלים את התפתחות ייצור שמן הזית לאורך השנים: הראשון עתיק, השני יותר מתקדם, אך שניהם אינם מתפקדים עוד כבתי בד, ואילו בית הבד השלישי, הוא מודרני ובכל עונת מסיק ידיו מלאות עבודה, והוא מייצר עבור התושבים שמן זית, מהזיתים שהם מביאים אליו, מכרמי הזית הרבים שבבעלותם, בשטחים שמסביב לכפרים.

מסלולי טיול מסביב ליאנוח וג'ת

מסלול הליכה למבצר יחיעם

מתחילים ללכת  דרך שביל מסומן בירוק, המוביל מחלקו הצפון  מערבי של הכפר יאנוח, דרך גרעין הכפר התחתון, מטעי הזיתים והשדות. בדרך נקודות תצפית לכיוון רצועת החוף הצפונית והנוף הירוק, שבליבו בולט מבצר יחיעם. מומלץ להקפיד על הליכה בשביל המסומן.

מערת הדורבנים

"אלמנייטה", מחילת הדורבנים, ממוקמת ממערב לבתי ג'ת. אורכה של המערה 99 מטר, במסדרון המסתעף למחילות פנימיות. בחלקה הפנימי נטיפים פעילים. ניתן להגיע אליה רגלית, בשביל המתחיל בפארק המשחקייה המערבי בג'ת. הולכים בשביל עד לפתחה של המערה.

אתרי מצוקים

טיול בהרים הסובבים את ג'ת, ובהם מצוקים תלולים מאבני קיר, ברמות תלילות שונות, המתאימים לסנפלינג וטיפוס בדרגות קושי שונות.

האתרים מוכרים על ידי חברות סנפלינג בארץ, ניתן להגיע אליהם מהכביש המזרחי עוקף ג'ת.

מערה ובור מים

סמוך לכביש העוקף, המזרחי, בג'ת, ממשיכים מזרחה דרך מטעי הזית, עד שרואים פתח קטן, ומעט הלאה פתח גדול, שתחתיו בור שנחצב באבן חוואר. יורדים במדרגות החצובות, למערה דמוית פעמון, ובה שני עמודי תמך.

בעבר שימש הבור כמאגר מים לתושבים ובהמשך כבריכת שחיה ושכשוך לילדים.

מסלולי טיול בתוך הכפרים

לפי המסורת הדרוזית, במאה ה-11, חי על הגבעה, עליה ממוקם הכפר ג'ת, מפיץ הדת הדרוזית אבו ערוס, שנהג לפגוש את חמשת רעיו, גם הם מפיצי הדת הדרוזית, בפתחה של מערה בה חי, מתחת  לעץ אלון ועצי זיתים עתיקים.

מפיצי הדת נהגו להתאסף בצל האלון והזיתים, בכדי לשמוע את דברי התורה של אבו ערוס, ולדון בענייני קדושה ורוח.

כיום, ממוקם קברו של אבו ערוס במקום בו הייתה מערתו, כשמעליו כיפה, וצמודה אליו החילווה, בית התפילה הדרוזי של ג'ת.

עץ האלון הסמוך, הפך לעץ קדוש, והדרוזים מאמינים כי הוא מביא ברכה לכל מי שיושב תחתיו, ולכן הוא מכונה "אלמוברכה". לפי המסורת, נהוג לנשק את גזעו העבות. עוד מנהג הוא, להוביל חתן, סביב גזע האלון, ביום חתונתו. לא הרחק מעץ האלון, מצויים שלושה עצי זית, גם הם מקודשים, ולפי המסורת הדרוזית, מביאים ברכה.

טיול רגלי  בגרעין ההיסטורי, העתיק, של ג'ת הכולל: בית דרוזי טיפוסי עתיק, בתי בד: עתיק, ישן וחדיש. טיול בסמטאות העתיקות,  וביקור בעץ האלון העתיק והמקודש, תצפית מגג בית העם וסיפורי קרב יאנוח ממלחמת השחרור וסיפור הסיוע של בני ג'ת, לקיבוץ יחיעם, בתקופת המצור.

 סיור רגלי בבית סיף ובבית הבד העתיק, ובין הסמטאות הצרות. הצצה לחצרות בתי האבן, שבהם בורות מים, תנורים לאפיית פיתות, ערימות עצים להסקה, מרפסות הכפר המעוטרות בסוכות גפנים, ובעונה אשכולות ענבים, עמוסי עסיס. אחרי הטיול מומלץ לטפס לתצפית נוף לעבר הגליל המערבי.

ביקור בבית עתיק, מפגש עם תושבי המקום ושיחה על הכפר ואנשיו  וארוחה במסעדה או באירוח ביתי דרוזי.

איפה לאכול? - הנה המומלצים שלנו

טאבון חזאם יושב בלב הכפר יאנוח והוא מאוד מתאים לארוחה משביעה וזולה מאוד, במהלך טיול, במיוחד עם ילדים.

המקום מנוהל על ידי חזאם סעד, המקום פתוח שבעה ימים בשבוע, ללא הפסקה, משמונה בבוקר עד אחת עשרה  בלילה. אל תצפו למקום מפואר, להיפך המסעדה פשוטה, עממית ואותנטית כך גם המחיר. המקום נקי מאוד וטעים מאוד ויעידו על כך הסועדים המקומיים הגודשים את המקום.

פרטים והזמנות >> 0778054765

 

מסעדת אל מנסף היא מסעדה דרוזית המגישה מאכלים דרוזיים שמבשלת אל האם פרג' במטבחה, והכל כל כך טרי וטעים להפליא. המסעדה משפחתית וביתית, המקום נקי להפליא והמטבח פתוח לסועדים הרוצים לבקר בו. תפריט המסעדה עשיר ומתאים מאוד מאוד לצמחונים ולטבעוניים שימצאו כאן מבחר של סלטים, עלים וירקות מבושלים. גם בשביל מי שאינו צמחוני מדובר בחגיגה שלא נגמרת.

להזמנות >> 077-9964667

מסעדת אם אלכרם >> יאנוח

במסעדת אם אלכרם, במעלה הכפר יאנוח, מכינה ז'נט קארוט לחמא בעג'ון מבצק, בשר, צנוברים ופטרוזיליה, תאווה לחיך, ששמעו יצא בכל הארץ ורבים מגיעים לכפר יאנוח במיוחד בשבילו. בנוסף ללחמא בעג'ון, מכינה ג'נט מאפים תורכיים ממולאים בגבינה, בשר עגל, או תרד, שלא היו מביישים אף מבשלת תורכייה, תוסיפו לזה את הסמבוסק והרי לכם מקדש מאפים, הנאפים בטאבון, שטעמם וריחם משכרים.
המסעדה הורחבה ושופצה ומתאימה מאוד למטיילים שרוצים לחטוף משהו טעים ומזין על הדרך,  ומאוד מתאימה למשפחות מטיילים עם ילדים שלא רוצות להוציא הרבה כסף במסעדה, האוכל טעים מאד, מנחם ומתאים לכל כיס.

 

לפרטים והזמנות >> 077-8037141

מסעדת מול ההר - ג'ת

מסעדת מול ההר, בכפר ג'ת, היא מסעדה המגישה אוכל דרוזי אותנטי, אותו מבשלת סוראיה, הקרויה כך על שם סבתה, ממנה למדה להכין את האוכל הדרוזי שהיא מגישה לשולחן המסעדה.

המסעדה ממוקמת על הכביש המתפתל מהישוב כליל למרומי  ג'ת, ברחובו הראשי של הכפר. מסעדה צנועה, נקייה ומסודרת. אולם ההיי לייט של המסעדה נמצא בקומה השנייה של הבית, שם, על מרפסת רחבת ידיים, מול נוף עוצר נשימה, נשקף מראה בלתי נשכח של הים התיכון, ובימים של ראות טובה, אפשר לראות את האוניות העוגנות בנמל חיפה ואת הר הכרמל.

גם בימים של חמסין, במרפסת של סוראייה האוויר צלול כיין, ומחייה נפשות. את המרפסת יש להזמין מראש, כי היא מאוד מבוקשת.

הזמנות >> 077-7297820

חומוסיית הנוף - יאנוח

חומוסיית הנוף – אל תתנו לשם חומוסייה להטעות אתכם, ובעיקר אל תתנו למיקומה של המסעדה, בתחנת דלק בכפר יאנוח, לבלבל אתכם. כי מול הנוף היא לא רק חומוסייה, אלא מסעדה דרוזית עסלית והמיקום, פתחו את הדלת ותפערו פה, כי מראות הנוף הנשקפים ממרפסת ומהחלונות הגדולים של המסעדה, הם  עוצרי נשימה ובלתי נשכחים.

להזמנות >> 077-8048748

אסיה - אירוח דרוזי מכל הלב - יאנוח

אסיה חלבי דאהר מתגוררת בראש גבעה בבית יפה בכפר יאנוח. אסיה מארחת בביתה, לארוחה דרוזית מסורתית. הארוחה מתקיימת, בימי החורף, בחדר האורחים הגדול של הבית, ליד האח ואילו בימי הקיץ, בצל עץ החרוב הגדול שבגינה.

אסיה, אשה לבבית, עם לב פתוח, מבשלת במטבחה הפרטי את מיטב המטבח הדרוזי, שהיא מכינה בכל יום לבני משפחתה: ממולאים, מקלובה עוף, פריקי,חצילים על האש, סנייה ומג'דרה, קבב בטחינה, גולש וקובה  וכמובן סלטים עונתיים, שאת חלקם היא מלקטת  בחלקת השדה של משפחתה

הזמנות >> 077-7298560

בית קפה קונדיטוריה Sweet Moments - יאנוח

בבית הקפה קונדיטוריה Sweet Moments, הממוקם על מרפסת של בית פרטי ביאנוח, מול נוף עוצר נשימה, עושה הקונדיטורית, נוהאד ביסאן, קסמים בידיה ומשלבת אפיה מתוחכמת ומרשימה, באפיה מסורתית והתוצאה היא לא רק תאווה לחיך, אלא גם תאווה לעיניים.

כשיושבים על המרפסת של נוהאד, הנשמה מתרחבת, הנוף המדהים, משקה הפטל המסורתי, הקרוי  שראבי, המוגש לכל אורח ואורח כדי להשיב את רוחו (ללא תשלום וללא הגבלה),  נוהאד המקסימה והחייכנית והמאפים הנפלאים, כל אלו הופכים את בית הקפה של נוהאד לחוויה.

הזמנות>> 077-2309177

במשך שנים עבדה אג'ייה חמדאן כמדריכה במוזיאון הפתוח בתפן, מכאן העברית המשובחת שלה. אג'ייה, שגדלה בבית של בשלנית, ניצלה את כישורי הבישול שירשה מאמה כדי לבשל גם באירועי המוזיאון. מאז ניסגר המוזיאון החליטה לפתוח את ביתה כדי להנגיש את האוכל הדרוזי, המסורתי והטעים להפליא שהיא מבשלת  לבני ביתה, גם לאורחים מבחוץ.

האווירה בבית נינוחה וחמה, אג'ייה היא אשה מרתקת עם הומור עצמי בריא, בקיאה מאוד בהוויות העולם המודרני מחד וכמובן באורח החיים הדרוזי מאידך.

לפרטים והזמנות >> 077-8047503

מה לעשות? - סדנאות לכל המשפחה

קרמיקה אבלה - סדנאות קדרות על אובניים וציורי מנדלות יאנוח

אשה מרשימה ומוכשרת היא עביר פרחת פרג', בת בוקעתא שברמת הגולן, שבאה לכפר יאנוח בעקבות נישואיה לבן המקום.

עביר פתחה את קרמיקה אבלה, גלריה ומרכז סדנאות, בקומה התחתונה של ביתה, שם היא מציגה את עבודות הקרמיקה והקדרות שלה שכולן עומדות למכירה. בנוסף מתקיימות בגלריה סדנאות וחוגים למבוגרים, ילדים ומשפחות. כשבנוסף לסדנאות הקדרות והקרמיקה, היא מלמדת גם ציור על אבן וקנבס, יצירה מחמר, ומעבירה גם סדנת מקרמה.

הסדנאות מתקיימות בין שעה וחצי לשלוש שעות,  כל משתתף יוצא עם עבודת אמנות שיצר. אחרי שהעבודה נשרפת בתנור והיא מוכנה, עביר שולחת את העבודה לביתו.

הזמנות >> 077-8044011

סדנת הנייר של יזהר - ג'ת

סדנת הנייר של יזהר נמצאת בכפר הדרוזי ג'ת. בסדנה נלמד להכין נייר בשיטה מסורתית, שמקורה ביפן. חומר הגלם מופק מקליפת עץ ה'תות נייר', הגדל במטע במושב עמקה (הסמוך לג'ת). תהליך הכנת הנייר מתחיל בפירוק הקליפות לסיבים בפטישי עץ, השריית הסיבים במים וסינון בעזרת רשתות. לאחר ייבוש בשמש הנייר מוכן. נלמד גם לשלב פרחים ועלים בנייר. משך הסדנה שעה וחצי ובסיומה כל משתתף מקבל את יצירתו.

 

להזמנות >> 077-2308315

לינה

מתחם האירוח האלא קאסטל נמצא בשכונת הקצינים שבישוב הדרוזי יאנוח והוא צופה אל נופו המרהיב של נחל יחיעם, מצודת יחיעם והרי הגליל המערבי . המתחם בנוי אבן ומציע לאורחיו אירוח בסגנון מערבי המשולב באירוח דרוזי, ואם תרצו גם סדנאות יצירה וסדנאות אוכל. בעלי המתחם, האלא ועבד סעד, אנשים יצירתיים שבנו את רוב המתחם בעצמם.

את הבית מקיפה גינה יפהפייה ומטופחת ובה חצר אבירים ופינות צל לישיבה, ולהנאתכם בריכת שכשוך פנימית קטנה,  בתוך מבנה ( 3 מ' אורך 1.5 רוחב ועומק 1 מטר).

פרטים והזמנות >> 077-8049032

ענת ונאסר פותחים את ביתם ואת ליבם לחוויית אירוח לפי מיטב המסורת הדרוזית. ארבע יחידות מתאימות לארבעה משפחות עם חדר אורחים ומטבח משותפים ומרפסת לנוף. קפה ועוגה,תוך הכרות עם המארחים, סיפורם האישי וסיפורה של העדה הדרוזית.

פרטים והזמנות >> 077-9964418

סוויטת האירוח לי ים מכילה כל מה שצריך בשביל אירוח מפנק בלי לצאת מהסוויטה. למרות שטחה הקטן יחסית דומה שיש בה הכל: חדר אירוח מפנק, בריכת שחיה פנימית ומחוממת, סאונה, ג'קוזי וחמאם תורכי אותנטי. מטבח מאובזר, מכונת קפה, פינת אוכל עם שולחן וכסאות.

את עיצוב המקום  עשתה הבעלים, אחלאס שיח' סיף, שהיא מעצבת פנים בוגרת הטכניון.

האירוח בסוויטת לי ים כולל עיסוי בן 45 דקות  וארוחת בוקר דרוזית .

פרטים והזמנות >> 077-9971866