יום טיול בכפר הדרוזי ירכא ובואדי מג'נונה (נחל בית העמק)

יום טיול מקסים, המשלב ביקור בכפר הדרוזי ירכא ובאחד מהמעיינות המשוגעים המקסימים של הגליל המערבי  ואדי מג'נונה (נחל בית העמק).

מומלץ להתחיל את הטיול בביקור במעיין המשוגע ולהשלים אותו בביקור בירכא שם גם אפשר לקנח בארוחה דרוזית באחת המסעדות של הכפר או בפלאפל נפלא ואותנטי, או בכלל לערוך סיור מודרך עם מורה דרך או סיור קולינרי בירכא.

 

מופיד אבו ריש - מורה דרך בירכא

מופיד הוא מורה דרך מוסמך, מומחה לכפרים הדרוזיים בגליל המערבי ובעיקר לכפרו ירכא. המטיילים של מופיד זוכים לחוויה אותנטית כשמופיד מוביל אותם למקומות נסתרים מהעין המוכרים רק למקומיים. מופיד מוליך את מטייליו בין הפנינים של ירכא ומזמין אותם, בתיאום מראש, לארוחה בביתו הפרטי, הנמצא בלב הכפר ומוקף בבתיהם של קרובי משפחתו – מעין מתחם שכונתי של משפחת אבו ריש. בבית מקבלת את פניהם רעיתו עמאל, לארוחה דרוזית אותנטית נהדרת שהיא מבשלת במטבחה הפרטי.

בעונת החתונות ניתן להתארח בחתונה דרוזית.

לפרטים נוספים >> 077-9964692

סיור קולינרי בירכא - עולם הבישולים של מרואן

מרואן חאג' הוא מהנדס תעופה, שהתשוקה שלו לאוכל ולבישול הביאה אותו להקים, לצד עבודתו כמהנדס, מיזם של טיולי אוכל וסדנאות בכפר הולדתו ומגוריו ירכא.

מרואן מקיים סיורי אוכל לא שגרתיים, הוא מדלג על המקומות התיירותיים המתבקשים ועובר עם הקבוצות דרך מקומות האוכל  של המקומיים, בהם קונים התושבים את מצרכי האוכל לביתם הפרטי.

בסיומו של הסיור מזמין מרואן לביתו המודרני שבפאתי ירכא, שם, במטבח הסדנאות שנבנה במיוחד לצורך זה, הוא מכין, עם המשתתפים, בטבון שבחצר, מאפים שהם שילוב של פיצות איטלקיות, שהוא אוהב ומכיר היטב ומאפים דרוזים.

בנוסף לסיור הקולינרי, מקיים מרואן סדנאות בישול במטבח, המאובזר מאוד, של הסדנאות ובחצר בה נמצא הטבון הגדול, שהוא המילה האחרונה.

לפרטים נוספים >> 077-9964692

המעיין המשוגע ואדי מג'נונה נחל בית העמק

הנחל זורם בין הכפרים הדרוזים ג'ת וירכא. זהו ערוץ מצוקי ועמוק עם כביש מפותל היורד עד לתחתיתו. שם תמצאו סימון שבילים שיוביל אתכם מזרחה, בערוץ בעל הגדות המצוקיות המרשימות. ממשיכים  בדרך בוצית, בין כרמי הזיתים, עד לשרידי טחנת קמח עתיקה.

שימו לב מעבר הנחל עשוי להיות רטוב ובוצי.

ממשיכים עוד כמה מאות מטרים מזרחה, עד לעין יפעם, או עין מג'נון בפי המקומיים. זוהי בריכה גדולה ויפה שבתחתיתה בוקע מעיין, שבימי החורף מימיו צלולים לחלוטין. גודל הבריכה כ15 מטרים וסביבה נטועים עצי זית עתיקים.

מומלץ להביט סביב אל מצוקי הערוץ מעוררי ההתפעלות.

קרדיט לתמונות: Amit Amiran-Sapugo

כפר ירכא

רובנו מכירים את ירכא דרך אזור התעשייה והקניות המפורסם של הכפר, שהפך כבר מזמן למרכז עליה לרגל וזכה לכינוי "הדיוטי פרי של הצפון". אבל הפעם אנחנו ממליצים על נסיעה קצרה במכונית לאורך שדרת הדקלים המטפסת במעלה הגבעה. הטיפוס יביא אתכם  לאחד הכפרים הדרוזים היפים ביותר בארץ. כפר שיש בו אוצרות גנוזים ושכיות חמדה ואפילו אתרים היסטוריים ושתושביו רובם חיילי צה"ל, אנשי כוחות הביטחון ואנשי מילואים, מכניסי אורחים ומסבירי פנים.
ירכא הוא כפר עתיק שנוסד במאה ה11, בתקופה שבה הדת הדרוזית נפרדה מהאיסלאם והפכה לדת  בפני עצמה. חלק מתושבי הכפר הם צאצאים ישירים למפיצי הדת מאז.

הכפר ירכא קרוי כך על שמו של חושי הארכי, יועצו של דוד המלך, הנחשב קדוש לדרוזים וקברו נמצא בכפר ופתוח למבקרים.

סיור בירכא הוא כמו סיור בארץ אחרת, ללא טיסה, או ביקורת דרכונים.

הסמטאות העתיקות של גרעין הכפר מזמנות הפתעות לרוב, החל ממפגש עם התושבים הלבביים, הלבושים בבגדיהם המסורתיים, דרך ביקור בבתי עסק בהם הזמן עצר מלכת והם מתנהלים בשיטות מסורתיות, מקדמא דנא, מה שמבטיח חוויה יוצאת דופן למטייל.

מומלץ להתחיל את הטיול  בנסיעה קצרה ממרכז הכפר, ליד בית המועצה, לכוון הקצה המזרחי של הכפר. על ההר, המכונה הר התשוקה, ממוקם המרכז ללימודי הדת הדרוזית.  המבנה מרובע וגדול, כשבצידו הדרומי מרפסות ענקיות מוקפות בעמודים וקשתות.

הביקור בחילווה בתיאום מראש בלבד.

מאזור זה יש תצפית יפהפייה על שיפוליו המערביים של הגליל המערבי – מסולם צור ועד הר הכרמל.

אחרי תצפית קצרה, חוזרים לבית המועצה שם נפגשים מדי יום זקני העדה  והשייחים.  זהו מעין מועדון לקשיש,  להיכנס למועדון ולנהל שיחה בכל נושא כמעט. כל הנוכחים גמלאי צה"ל או כוחות הביטחון  דוברי עברית והמפגש אתם מרתק.

מבניין המועצה נוסעים על הכביש המחבר בין ירכא לג'ת לאורך הבתים ושדרות עצי זית, לתצפית על ואדי מג'נונה נחל בית העמק.

אחרי התצפית חוזרים לגרעין הכפר (חניה ללא תשלום מתחת לבנין המועצה) ומכאן ממשיכים ברגל.

התחנה הראשונה: היא בית הבד העתיק, השייך מזה מאות שנים למשפחת אבו ריש. הכניסה ללא תשלום. בעונה בלבד ניתן לרכוש שמן זית בבית הבד.

תחנה שנייה בחצר בית פרטי שבו נמצא מקום קדוש לאשה הדרוזית  ולמנהיגה הרוחנית, סתר מנהירה, שחיה לפני אלף שנים. הדרוזים מאמינים כי המנהיגה עברה פה בדרכה להפיץ את הדת בעולם. בתוך חצר הבית הוקם לכבודה מבנה ובו מיקום מיוחד לנרות. זהו מקום שנשים וגם גברים באים לבקש  בקשות.

כניסה ללא תשלום.

שער אבן מוביל אל סמטאות גרעין הכפר העתיק והיפה. לא הרחק משם בבית עתיק נמצא מפעל תבליני ירכא נשות המשפחה עובדות כאן במפעל קטן ומסורתי לטחינת תבלינים וקליית קפה. במקום חנות.

לא הרחק משם בעוד בית עתיק  תלויים על הקיר כלי עבודה עתיקים ובתוך הבית המרשים בעל הקירות המקומרים והתקרה הגבוהה יש באר מים.

הכניסה ללא תשלום ובתיאום מראש 04-82677113
תחנה מעניינת נוספת בכפר: קבר האחים שאינו אלא בית קברות המשותף של הכפר. הדרוזים המאמינים בגלגול נשמות, נוהגים לקבור את יקיריהם בקבר אחים משותף ללא שם וללא סימן. היחידים הזוכים לקבר ומצבה משלהם הם חללי צה"ל וכוחות הביטחון שלהם בית קברות צבאי נפרד.

התחנה הבאה היא הבית היפה של משפחת מועדי. בבית זה נמצא מוזיאון המתעד את היחסים בין הדרוזים ליהודים עוד מטרום הקמת המדינה.

משם למטחנה הנמצאת בלב ליבו של גרעין הכפר העתיק. זהו ביקור חובה למי שרוצה להתוודע למסורת ולמלאכות עתיקות.

במטחנה טוחנים קמח עד עצם היום הזה באבני ריחיים, גורסים בורגול וממיינים אותו בשיטות של פעם.

בחנות המטחנה ניתן לרכוש קמח, בורגול, עדשים, קטניות ותבלינים במחירים הנמוכים בהרבה ממחיר השוק.

הביקור בירכא מספק חוויה יוצאת דופן המשלבת היסטוריה, תרבות מסורות עתיקות וקבלת פנים מסורתית.

מומלץ בחום!