שמורת הטבע עין אפק

שמורה יפהפייה המשמרת נופים שהיו בעמק עכו בעבר. במקום טחנת קמח עתיקה ומסלול טיול מעגלי. גשר עץ מוביל לפינות חבויות בשמורה ולאגם הגדול שבליבה.הדרך עוברת בין צמחייה מרהיבה,מעיינות ובריכות טבעיות ומפגש עם אוכלוסיית בעלי החיים החיה בשמורה בראשם הג'מוס (תאו) ובעונות המעבר הציפורים הנודדות המגיעות לכאן באלפיהן.

  • שמורת הטבע עין אפק 1
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 2
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 3
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 4
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 5
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 6
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 7
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 8
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 9
    עין אפק - אוצרות הגליל
  • שמורת הטבע עין אפק 10
    עין אפק - אוצרות הגליל

זמני פעילות

ימי חול
שעון קיץ 08:00-17:00
ימי ו' וערבי חג
08:00-16:00
שבת
שעון קיץ 08:00-17:00

אמצעי קשר וכתובת

טלפון להזמנות
077-2308319
אתר אינטרנט
www.parks.org.il

הגעתם לשמורת עין אפק. שילמתם בכניסה והמשכתם עם הרכב עד החניה. צמחייה. שולחנות קק"ל. שירותים. פינות חמד רבות. איפה אנחנו? בלב עמק עכו, מזרחית לקריית ביאליק. נשמע אורבני? אז זהו, שלא. טבע גמור. היינו אומרים אפילו 'טבע בתולי' לולא היה האתר כה שמור, מתוחזק ומותאם להנאתכם.
עין אפק משמרת את הנופים שאפיינו בעבר את האזור כולו, לפני שייבשו חלוצינו את הביצות ובטרם נשאבו מימיו של אקוויפר הנעמן בקצב העולה על תפוקת מי הגשמים שמילאה אותו.
כשם שעושה זאת אחותה הגדולה שמורת החולה (שפמנונים, צבי מים, עופות וצמחיית ביצות, מים וגדה), גם עין אפק ממחישה יפה את השינוי שעבר האזור: מסלול מעגלי של כקילומטר המתאים לכל המשפחה ומלווה בחוברת נוחה, ייקח אתכם למסע בין מעיינות ובריכות מים טבעיות. גשרי העץ שעליהם תפסעו יסייעו לכם לחוש חלק מהנוף בשל הוויתור על מעקה. אכן, התחושה שונה לטובה, אולם הקפידו שהילדים יהיו לצדכם בקטעי ההליכה הרלוונטיים. בימי הקיץ טוב תעשו אם תגיעו בשעות המוקדמות – או לחלופין בסוף היום. טיפ: בעונות המעבר תפגשו במקום את אוכלוסיות העופות הגדולות היותר. אנו תקווה שאת הג'מוס – תאו הנהרות שהושב לאזור בהצלחה – תראו בכל עונה.
כחלק מהסיור בעין אפק, אל תוותרו על כניסה לטחנת הקמח שבמקום: תצוגה אור-קולית, תערוכת כלים חקלאיים ומעל הכל (תרתי משמע) תצפית מפתיעה על האזור כולו. הטחנה העתיקה שופצה, הורחבה ובוצרה על ידי הצלבנים, אשר עשו בה שימוש לטחינת הדגנים באמצעות כוח המים, ולא פחות מכך כעמדה מבוצרת. כמו שאר האזור (ובראשו עכו העתיקה), גם הטחנה נזנחה עם נפילת הממלכה הצלבנית ושוקמה רק 600 שנה מאוחר יותר על ידי שליט עכו והצפון מטעם האימפריה העותמאנית, אחמד אל-ג'זאר .
בצדה דרומי של השמורה נמצא תל אפק – שריד לישוב קדום. במקביל (ועם כל הכבוד) להתרשמותכם מן התרבויות השונות והמשונות שאכלסו את הישוב ב-5,000 (!) השנים האחרונות – שימו לב לפריחה. שמורת טבע, לא?
איך מגיעים:
בצומת עין אפק שבצפון קריית מוצקין (כביש 4) פונים מזרחה לכביש 7911. לאחר כשני ק"מ תופיע הפנייה המשולטת שתפנה אתכם לכיוון השמורה.

חוות דעת