מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור

מסלול טיול המתאים לכל עונות השנה לכיוון מבצר המונפורט המתנשא מעל נחל כזיב.
מתחילים במצפה הילה ויורדים ממגרש החנייה לפי סימון שבילים. הירידה תלולה וחשופה אך ממול מתנשא המבצר המרשים ומסביבו נשקף נוף עוצר נשימה. מבקרים במבצר, מתעכבים לתצפית נוף מרחיבת לב על מרפסת המבצר וחוזרים בחזרה בעליה תלולה עד למצפה הילה.
מסלול מעגלי
אורך המסלול: כ 5 ק"מ
דרגת קושי קלה עד בינונית

  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 1
    AMI_8741
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 2
    montfort 5
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 3
    montfort 6
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 4
    montfort 7
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 5
    montfort 9
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 6
    montfort 10
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 7
    montfort derech 2
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 8
    montfort derech 3
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 9
    montfort start 2
  • מסלול טיול: מבצר המונפורט, הלוך חזור 10
    montfort start 4

אמצעי קשר וכתובת

מאת: איילת בר מאיר, מורת דרך מוסמכת
שרידי מבצר המונפורט מתנשאים על ראש שלוחה צרה מעל נחל כזיב. תחילה נבנה המבצר על ידי צלבנים צרפתים שניהלו בו חווה חקלאית. הם גידלו במקום גידולי שדה ובעיקר קנה סוכר וקראו למבצר מונטפורט שמשמעותו ההר החזק (מונט=הר, פורט=חזק) בצרפתית. בסוף המאה ה- 12 מכרו הבעלים הצרפתים את המבצר לצלבנים גרמנים מהמסדר הטבטוני. הטבטונים הפכו את המבצר למרכזם וניהלו בו את הארכיון המרכזי של המסדר. במאה ה-13 הגיע לאזור בייברס הממלוכי ,כבש את האזור והרס את כל המבצרים הצלבניים. בייברס רצה שהצלבנים ינוסו על נפשם לאירופה לא יחזרו לאזור.
במונפורט הוא נתקל בהתנגדות קשה ולכן חתר להסכם עם הצלבנים הטבטונים שהתבצרו בו, לפיו הוא יאפשר להם לצאת עם כל אוצרותיהם ומסמכיהם מבלי לפגוע בהם. באין ברירה אחרת לקחו הטבטונים את חפציהם ומסמכיהם היקרים וחזרו לאירופה. לאחר שעזבו את המקום הרסו בייברס וחייליו את המבצר. לכן רבים הקירות ההרוסים במקום, ובכל זאת שרידי המבצר יפים ומרתקים. מבצר העוז, שרידי כנסייה מפוארת, צינורות חרס שהובילו מים מהגגות לבורות המים ועוד, נשארו לספר את סיפורם של שוכני המבצר.
איך מגיעים?
נוסעים לכיוון היישוב מצפה הילה. לא נכנסים לתוך היישוב, אלא ממשיכים כמה עשרות מטרים מערבה עד למגרש חניה גדול. חונים ומתחילים לרדת בעקבות סימון שבילים. רוב הדרך עד למבצר נמצאת בירידה חשופה. אחרי כשני ק"מ הליכה על הדרך פונים שמאלה עד שמגיעים למשטח קטן מוקף מעקה. מנקודה זו רואים היטב את החפיר שנחצב בסלע למטרות הגנה ואת המבצר. ממשיכים בשביל אל המבצר. במבצר עצמו רצוי לעלות אל המגדל ממנו נשקף נוף שובה לב. החזרה באותה הדרך, רק שהפעם היא בעלייה…
סוג המסלול: מעגלי
אורך המסלול: כ-5 ק"מ
דרגת קושי: קל עד בינוני (הליכה חזרה בעלייה לכל האורך)
עונה מומלצת: כל השנה
מתאים לכל המשפחה