מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי

אתר ארכיאולוגי בלבו של חורש ים תיכוני שבו התגלו שרידיה של חווה חקלאית מהתקופה הרומית. החווה שכנה במקום שהיה בעבר ישוב קטן ששרידיו מגלים שפרנסתו הייתה על גידול כרמי זיתים והפקת שמן זית. במקום שרידי רחובות בתים, בתי בד ובורות מים.

  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 1
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 2
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 3
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 4
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 5
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 6
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 7
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 8
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל
  • מסלול טיול: העיר העלומה-חורבת דנעילה, מעגלי 9
    ח׳רבת דנעילה - אוצרות הגליל

אמצעי קשר וכתובת

ישוב
אילון

על הגיחה לחורבת דנעילה, היא 'העיר העלומה', תודו לנו בכל מקרה; קל וחומר אם אתם כבר נמצאים באחד מאתרי הסביבה (ראו פארק גורן ומצפור המונפורט, יער חניתה ואתר חומה ומגדל', פארק אדמית ומערת הקשת ואתרים נוספים). האתר הארכיאולוגי, שרק ב-2003 נפתח למבקרים בתום פרויקט שיקום ושחזור של קק"ל ורשות העתיקות, נמצא מצפון לפארק גורן – בקצה כביש הגישה לחניון שרך ושמורת נחל בצת.
כשתסעו בכביש 899 מכיוון שלומי (מזרחה), תחלפו על פני הכניסה לפארק גורן. אתם בכיוון. אם הגעתם לכניסת הישוב גרנות הגליל פספסתם את הכניסה הרצויה ועליכם לשוב כמאה מטר על עקבותיכם. אתם מחפשים את השילוט צפונה לנחל שרך. כנסו אליו. לאחר כקילומטר נסיעה עצרו ברחבת חניה גדולה; מן החניון יובילו אתכם השילוט והחורש אל אתר העתיקות.
על אף המושג 'העיר העלומה', מדובר באתר ארכיאולוגי שמקורו בחווה חקלאית מן התקופה הרומית הקדומה (מאה ראשונה לספירה) והמשכו בישוב כפרי קטן מן התקופה הביזנטית (מאה רביעית לספירה) שהתבסס על גידול כרמי זיתים והפקת שמן. לאחר שננטש יושב הכפר מחדש במהלך התקופה הצלבנית (מאה 12 לספירה) ולאחריה בתקופה הממלוכית (מאה 14 לספירה).
שרידי הישוב נתגלו על ידי הארכיאולוג רפי פרנקל כבר עם קום המדינה, אולם תהליך השימור, שכלל שיקום ושחזור בתים, סמטאות, בורות מים וחמישה בתי בד, הושלם רק לאחרונה. חלק מבתי הבד בנויים אבן וחלקם חצובים בסלע; בדיקות מתארכות אותם לתקופות שונות, כך שמרביתם לא פעלו במקביל.
מסלול ההליכה היוצא מן החניון הוא מעגלי, ולאחר מעבר בין מבני החורבה הוא חוזר לנקודת המוצא. הילדים ימצאו גם הם עניין בטיול הקטן שלכם, אולם בשל בורות המים שנחשפו הקפידו שיישארו סמוכים אליכם. טיול נעים.