יער חניתה – אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות

בלב יער חניתה המוריק נמצא אתר חומה ומגדל המשחזר בגודל טבעי את החומה והמגדל שהקימו במקום מתיישבי חניתה כשעלו על הקרקע בשנת 1938. ליד המגדל חניון נופש הכולל שולחניות פיקניק ומתחמי קומזיץ, עמדות מנגל וברזיות והוא נגיש לנכים. בחלק התחתון של יער חניתה, חניון נוסף ממנו יוצא שביל טיול אל נחל באר דרך עצי היער המחטני. ביער שבילים נוספים המאפשרים טיול ברכב או ברגל בין בוסתנים עצים ופריחה עונתית.
מסלול מעגלי שביל נחל באר.
אורך 2 קמ
דרגת קושי: קל מאוד.

  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 1
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 2
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 3
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 4
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 5
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 6
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 7
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 8
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 9
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????
  • יער חניתה - אתר חומה ומגדל ומסלול טיול קצר מעגלי למשפחות 10
    ??? - ??? ????? ???? ???? ?????

אמצעי קשר וכתובת

ישוב
חניתה

ב-20 במרץ 1938, בשלב הראשון של העלייה על הקרקע לפסגת הר חניתה במסגרת מבצע 'חומה ומגדל', הקימו המתיישבים מחנה ביניים בחלקו העליון של יער חניתה. המחנה כונה 'חניתה תחתית' וכיום נמצא בו אתר 'חומה ומגדל'. האתר – שהפנייה אליו נמצאת במעלה כביש 8993 המטפס משלומי לקיבוץ חניתה – כולל שחזור בגודל טבעי של החומה והמגדל שהיו החלוצים מקימים בן-לילה עם עלייתם אל הקרקע, לצד חניון מרווח הכולל שלטי הסבר, שולחנות קק"ל, עמדות גריל, אתר קומזיץ וברזיות. די מהר תגלו שמבחינת ילדיכם מספיק רק המגדל: יש בו משהו במגדל הזה שהופך את הטיפוס בו לממכר עבורם ולזיכרון מתוק עבור כולכם. החניון נגיש ומותאם לבעלי מוגבלויות.
בחלקו התחתון של יער חניתה, סמוך לצומת שלומי, תמצאו חניון נוסף הכולל שולחנות פיקניק וברזיות, אך שלא כקודמו, אינו נגיש לנכים. 'שביל נחל באר' היוצא מן המקום הוא נוח ומתאים לכל המשפחה. הוא ושבילים נוספים ביער יובילו אתכם ברכב או ברגל בין עצי החורש המחטניים ועצי הבוסתן. צמחיית היער כוללת על פי עונות השנה גם גיאופיטים שונים, סחלבים וחד-שנתיים.
אם תרצו לערוך תצפית יפה על כפרי דרום לבנון ובקעת העיר צור, המשיכו בנסיעה מעלה עד השער הצפוני של הקיבוץ ומשם השתלבו בשביל המשולט עד פסגתו של הישוב הקדום תל אל-מרד ששרידיו נמצאים במקום.
לידיעתכם בלבד: מערת הסולם נמצאת במדרון הצפוני של ההר, אולם היא סגורה למבקרים בשל בעיות בטיחות. במערה זו התגלו חרסים מהתקופות ההלניסטית והכלקוליתית. במסגרת המאבק על הקמת המדינה היא שימשה מקום מסתור עבור אנשי הפלמ"ח לאחר הניסיון הכושל לפוצץ את גשר א-זיב בלילה הגשרים (ראו 'יד לי"ד').
את הביקור ביער חניתה תוכלו לחתום במוזיאון הייחודי הנמצא בקיבוץ (ראו 'מוזיאון חומה ומגדל'), הכולל לצד האגף המתאר את העלייה אל הקרקע גם אגף ארכיאולוגי ואגף טבע.

בחרתם מקום קסום לבלות בו?
השלימו את החוויה: