פארק גורן ומצפור המונפורט

אלפי דונם של חורש ים תיכוני, כבישים מתפתלים נוחים לנהיגה ומגוון גדול של מסלולי הליכה, שטחי מרעה, מתקני פיקניק וברזיות והשיא מצפור המונפורט ממנו נשקף המראה החד פעמי של מבצר המונפורט המתנשא מעל האזור. דרך נופית מקיפה את הפארק במסלול מעגלי וחולפת בין היתר על פני נחל כזיב ושבילים יפים אחרים בהם שביל הבולענים ושביל חוצה הפארק.

  • פארק גורן ומצפור המונפורט 1
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 2
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 3
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 4
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 5
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 6
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 7
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 8
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 9
    פארק גורן- אוצרות הגליל
  • פארק גורן ומצפור המונפורט 10
    פארק גורן- אוצרות הגליל

אמצעי קשר וכתובת

המונפורט הוא מבצר צלבני שהוקם בתחילת מאה ה-13 על ידי אנשי המסדר הטבטוני הגרמני – ככל הנראה על בסיס שרידים מבוצרים מהתקופה הרומית. עוד באותה מאה הרס את המבצר בייברס, הסולטאן הממלוכי רב המעללים. פירוש המלה מונפורט בצרפתית: ההר החזק.
את השנייה שבה ייחשף למולכם המבצר, על צלע ההר מעבר לערוץ נחל כזיב, תזכרו תמיד. לא יהיה לכם די מהמראה הזה עוד דקות ארוכות שבהן תעמדו משתאים על מדרגות האמפי הקטן שבמצפור המונפורט בפארק גורן. הנשימה נעתקת מול הירוק העמוק והכחול הגדול הזה (זה גם המקום שחיפשתם כדי לכנס את הקבוצה או המשפחה להסבר, ברכה או טקס). מיד תבחינו שמעבר למראה המפעים והמחשבות על הגשר התלוי הדמיוני שאתם רוצים למתוח כעת אל המבצר – שמיעתכם חדה מהרגיל: פתאום אתם שומעים פכפוך מים עדין אי שם בעומק הערוץ, משב רוח בין עלי הדולבים, קרקור אילנית בלתי נראית או קריאת עוף דורס שדואה ממעל.
מצפור המונפורט ממוקם בסמוך לחניון המצפור, אליו תגיעו לאחר נסיעה של כמה דקות בכביש המתפתל בפארק גורן – אלפיים דונם של חורש ים תיכוני טבעי. בפארק גורן ניתן ליהנות ממגוון של מסלולי הליכה שונים:
הדרך הנופית – אורכה 8 ק"מ, והיא מתחילה מהכניסה אל הפארק. הדרך מקיפה את הפארק לאורך מצוקי נחל כזיב. ניתן ללכת ברגל או לנסוע ברכב במסלול מעגלי
שביל הבולענים – שביל מעגלי קצר של כ-500 מ' ובו מקבץ בולענים שנוצרו מהמסת הסלעים ע"י מי הגשמים. השביל מתחיל כ-300 מ' אחרי הכניסה לפארק, מצד ימין של הדרך
שביל חוצה הפארק – שביל אורכי המתחיל כ-500 מ' דרומית לכניסה לפארק. השביל חוצה את החורשה בפארק ומסתיים לאחר כ-1.5 ק"מ במצפור המונפורט
מן המצפור תוכלו לרדת לשמורת נחל כזיב, לאתר עין טמיר (לוו את הנחל נגד כיוון הזרם עד שתגיעו למסלעה לבנה ענקית משובצת בריכות, ערוצונים ומנהרה צרה אחת. שילוט במקום. לא תחמיצו) וכמובן למבצר המונפורט (היצמדו לסימון האדום: ירידה ועלייה תלולות אך משתלמות). בפארק עצמו, ניתן למצוא חניון מסודר לפיקניק, הכולל שולחנות וברזי מים, וניתן אף ללון באוהלים במקום (באזור המצפור בלבד)
כדי להגיע לפארק – נוסעים על כביש 899 מזרחה. אחרי קיבוץ אילון, ולפני מושב גורן, יש שילוט ימינה לכניסה לפארק.
לתיאום לינות קבוצתיות יש להתקשר לקרן קיימת לישראל גליל מערבי בטלפון 04-9950118/102