מתחם תיירות בקיבוץ חניתה

קיבוץ חניתה שוכן על גבול לבנון, מצפון מזרח לשלומי והוא אחד מיישובי חומה ומגדל.

הדרך לחניתה מטפסת דרך יער חניתה היפהפה, באמצע הדרך אפשר לעצור ולבקר באתר משוחזר של חומה ומגדל, שהקימה הקק"ל, הממוקם בלב היער ובו ספסלי פיקניק.

בקיבוץ עצמו מספר אטרקציות תיירותיות ובליבן מוזיאון חומה ומגדל המציג, בנוסף לתצלומים חד פעמיים של העליה לקיבוץ, שהוקם כישוב חומה ומגדל, גם ממצאים מההיסטוריה המרתקת של חניתה, שהיתה בתקופת התלמוד ישוב יהודי בנחלת שבט אשר. במוזיאון מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים ובהם, בין היתר, כתובת רחוב מתקופת התלמוד, ושרידי כנסיה ביזנטית כולל רצפת פסיפס מרהיבה, מסביב לחניתה אפשר לטייל בין מערות קבורה, שרידי בתים ובארות מים.

לקיבוץ חניתה היסטוריה מפוארת המשולבת בהיסטוריה של הקמת המדינה. העלייה לחניתה נחשבת לאחד מגדולי מבצעי ההתיישבות של חומה ומגדל. העלייה לקרקע, באזור ההררי והמוקף כפרים ערביים עוינים, זכתה לסיקור עיתונאי נרחב בעיתוני התקופה והתמונה המפורסמת ביותר ממנה היא: תמונה משותפת של יצחק שדה חובק את יגאל אלון ומשה דיין. התמונה מוצגת במוזיאון. רכישת אדמות חניתה  עוררה מחלוקת בקרב ההנהגה הציונית, בגלל החשש מהקמת יישוב יהודי מבודד בלב אזור ערבי,  בסופו של דבר החליט בן גוריון, בשנת 1938, לאשר את העלייה על הקרקע וכך בבוקר 21.3.1938  הגיעו 400 איש, בהם אנשי פלוגות השדה, בפיקודו של יצחק שדה מפקד הפלמ"ח והחלו בפריצת הדרך, כשהם סוחבים על גבם ועל גבי חמורים וגמלים את הציוד, תוך שהם מותקפים על ידי ערבים.

כיום, בנוסף לשחזור חומה ומגדל, יש במקום סלע המנציח את עשרת הנופלים בפריצה לחניתה.

במלחמת השחרור נותקו שבעת יישובי הגליל המערבי משאר חלקי הארץ, ילדי הקיבוץ הורדו לנהריה ומשם, באמצעות ספינה, פונו לחיפה. ביום הכרזת המדינה נפרץ המצור וחניתה ושאר הישובים היהודים בגליל המערבי אוחדו עם מדינת ישראל.

בשנים האחרונות מתחוללת בחניתה סצנה מעניינת מאוד של מיזמים תיירותיים, שבראשם עומדים בני הקיבוץ שעזבו וחזרו הבייתה. המתחם כולל חנויות אמנים, גלריה ובית קפה וכך מציע הקיבוץ  למבקרים בו אווירה קיבוצית של פעם, חדר אוכל פעיל וסיור בין בתי החברים, הבנויים על  ההר ובצלעותיו, ממש מתחת לגבול לבנון, בנוסף למוזיאון חומה ומגדל שהוא ביקור חובה.

בכניסה לקיבוץ  תמצאו את  מזקקת האלכוהול מזקקת יוליוס ואת  קלדרון סדנה לאמנות בזכוכית   ביחד עם מיזמי תיירות נוספים

בלב קיבוץ חניתה עומד לו בית אבן בן למעלה ממאה שנה, מוזיאון חומה ומגדל. במקום נמצאו פסיפסים מרהיבים, שרידיה של כנסייה ביזנטית מהמאה ה-6 לספירה שנהרסה על ידי המוסלמים ואבניה שמשו לבניית הבית.
באותו בית אבן נפרש כיום סיפור העלייה לחניתה – אחד המבצעים החשובים של ימי טרום המדינה, שהפך לסמל לאומי. מעבר לפסיפסים, מציג האגף הארכיאולוגי ממצאים שנחשפו ממש-ממש כאן, על הגבעה הזאת: פרטים מהתקופה הכלכוליתית ועד התקופה הצלבנית, אוסף כלי צור, מטבעות עתיקים מהתקופה הרומית והיוונית וממצאים אחרים.
המוזיאון בחניתה הוא לא מוזיאון 'סטרילי'. המוזיאון אמנם נעים ומושקע, אבל כאן המבקר הוא מעין היסטוריון חוקר שמפלס את דרכו בים של מסמכים ומקורות מוחשיים ויקרים מפז: תמונות וסרטים, שירים וכלי ירייה, סיפורים, קטעי עיתונות, מפות כתבי יד וכן הלאה. מעין 'גלישה' פיזית במרחב עצום של ידע חי ופועם. "המוזיאון מציג את סיפור העלייה לחניתה כמבצע לאומי במסגרת יישובי חומה ומגדל. ההיסטוריה של חניתה שזורה בזאת של המדינה".

לפרטים והזמנות >> 077-9964595

 

הנפח ישי ארנון, בן הקיבוץ, עוסק בייצור ריהוט דקורטיבי מברזל.  אפשר להגיע אליו לחוויה של הדגמת עבודת הנפח ב"אש חיה". ישי מדגים בנפחייה שלו ייצור ספירלה ממוט ברזל בעזרת מבער, פטיש וסדן.

תוך כדי התצוגה, שבה הוא עובד עם אש חזקה בטמפרטורה של 1.200 מעלות צלזיוס, מספר ישי על ילדותו בקיבוץ, על הלינה בבית הילדים,  על פינוי  הילדים מהקיבוץ במלחמת השחרור ועוד. הסדנה שמעביר ישי אינה מעשית והיא לתצוגה בלבד, אך הסיפורים שהוא מספר במהלכה, הופכים אותה לייחודית ומרתקת.

הסדנה אורכת 45 דקות
שירותים לרשות האורחים בחדר האוכל של הקיבוץ, בקבוק מים מינרלים לכל משתתף .
מינימום 4 איש  עד 10 אנשים
מחיר: 40 שקלים למשתתף
בתיאום מראש

לתיאום ופרטים >> 077-4446845

מכולת ובית קפה פסטורלי בסגנון שנות השבעים, שהזמן כמו עמד בו מלכת. זהו מקום מקסים וייחודי, שחרט על דגלו קיימות וערכי קהילה ויושב מול נוף עוצר נשימה ומולו רחבת דשא גדולה שבה מתקיימים   מופעים של זמרים, שהצנצנת נותנת להם במה, ומסיבות עם די ג'יי, כולם מאזור הגליל המערבי.

הצנצנת היא חלק ממתחם של חנויות אמנים, גלריה ובית קפה שפתוחים בעיקר בסופי שבוע ושהוקמו במקום בו היה פעם בית חרושת למתכת.

מוזיקה של שנות השבעים מתנגנת ברקע, כסאות ושולחנות מתחת לעץ תאנה, הסגנון זרוק משהו, התפריט מצומצם, אבל כל דבר בו טעים להפליא, מה גם שבצנצנת מייצרים הכל במו ידיהם, מחומרים טבעיים. הם מוסקים שמן זית נפלא, ששווה להגיע לחניתה רק בשבילו, מגישים את הזיתים הכי טעימים שתטעמו בחייכם, מטפחים גן ירק ממנו קוטפים את הירקות ומכינים סלט מושלם עם טעם של פעם (תבקשו לבקר בגן הירק הסמוך הוא פשוט משובב נפש). בתפריט תמצאו בכל יום אוכל טרי, פשוט שהוכן באותו יום, על ידי מירב בן עזר הבעלים ובראשו החומוס המפורסם שלהם.

המקום מתנהל גם כחנות מכולת את כל מה הפרודוקטים מהם מורכב התפריט תמצאו בפנים על המדפים ואפשר ורצוי לקנות ולקחת הביתה.

פתוח:
רביעי עד שבת 09:00-16:00 בחמישי 09:00-15:00 וגם 18:00-22:30

לפרטים >> 077-9978282

גלריה גבול לאמנות עכשווית נמצאת באחת מפינות החמד של הקיבוץ, סמוך לבית הקפה הצנצנת, כשהיא משקיפה על נופו עוצר הנשימה של הגליל המערבי.

האוצרת, ריטה כץ, תושבת חניתה, שביחד עם עפר, עובד ויריב כהן, הקימה את הגלריה ומלווה את הגלריה והאמנים עד היום.

תחילה קיבלו השלושה מהקיבוץ חלל בתוך מפעל נחושת ישן, הם שיפצו אותו בעזרת מתנדבים והפכו את החלל, בתוך זמן קצר, לגלריה. האמן הראשון שהציג בגלריה היה עודד ידעיה, בן הקיבוץ ומאז הציגו אמנים רבים ידועי שם ואמנים צעירים בתחילת דרכם. התערוכות בגלריה מתחלפות שש פעמים בשנה ומדי פעם מתקיימים בגלריה מפגשי שיח גלריה בהשתתפות אמנים שונים, קונצרטים ופסטיבלי ארט, בשיתוף עם יתר הגלריות במטה אשר.

פתוח: חמישי 09:00-13:00, שישי 10:00-16:00, שבת 11:00-13:00
או בתיאום מראש במועדים אחרים

לתיאום ופרטים >> 077-8051780

חנותא, הנמצאת במעלה הקיבוץ ליד מגדל המים, משלבת בין שתי האהבות של בעליה: היא, אוהבת לארח ולכן פתחה בית קפה, הוא ה"הנדי מן" של הקיבוץ ולכן פתח טמבוריה.

בחלל הראשון חנותא בר ומטבחון, הקירות מכוסים בתצלומים של בני הקיבוץ, בהם תזהו את מתי כספי הפעוט ומשפחתו ויש גם כסאות ושולחנות. בחלקו האחורי, נמצאים מדפי הטמבוריה המלאים בכל מה שטמבוריה מתמחה בו.

ההפתעה היא בחוץ, מתחת לעצים, שם תמצאו מסוככים ושמשיות לבנות ועד אוהל גדול לימי החורף,  כסאות ושולחנות עם מפות משובצות מול נוף עוצר נשימה. כל מה שצריך הוא לקחת  נשימה ארוכה, לנשום אוויר טוב, ללגום קפה טעים להפליא ולהזמין ארוחת בוקר מפנקת או פלטת גבינות משובחות, לצד מאפים טריים או כריכים, אם תחפצו גם יין טוב. בחנותא מקפידים על מוצרי בוטיק.
חנותא היא גם סוג של מודיעין, ניצן, הבעלים, ישמח לספר לכם על ההיסטוריה של הקיבוץ, יכוון אתכם למקומות מעניינים, שבילים ותצפיות ואף הכין משחק ניווט, עם מפה וחוברת הסברים, שבאמצעותה ניתן לעבור בצורה עצמאית בין המקומות.

פתוח בימים א'-ה' 8.00-13.00
ו' 08:00-15:00
שבת סגור

לפרטים >> 077-8053409

יובל ווקרט, בן חניתה, ממציא ומיצר בסטודיו שלו, שבמתחם "הצנצנת", משחקים וצעצועים מיוחדים במינם לכל הגילאים, הכל מיוצר בעבודת יד.  תמצאו אצלו משחק שנקרא זיכרון צלילים או משחק זוגי שבו אסור להפיל את הכדור המונח על מקל. בנוסף, מעביר יובל סדנת בניית צעצועים מעץ וסיורים ברחבי חניתה.

לפרטים והזמנות >> 077-2318001

צימר מונגולי (יורט) משודרג ומפנק במיוחד, פונה לנוף עוצר נשימה של הרי הגליל המערבי ורצועת החוף מראש הנקרה עד להר הכרמל, ממוקם במורדות חניתה.

היורט ממוקם בלב יער אלונים והדרך אליו עוברת בגשר אבן ישן, שריד למה שהיה כאן פעם וטובלת בירוק. מחוצה לו יש טרמפולינה מוגנת להנאת הילדים או המבוגרים שרוצים לפרוק קצת אנרגיה. כשמטפסים במעלה המדרגות מצפה הפתעה: מרפסת גדולה ומקורה פתוחה לנוף ומשמאלה היורט ובליבו מיטה זוגית, בנוסף לעוד שלוש מיטות בודדות, המיועדות למשפחה עם עד חמש נפשות. זוג או בודד שרוצה להתבודד ימצא, כי המקום אידיאלי, זה רק הוא או היא או הוא והיא הנוף, השקט ולמרות הגבול המאיים מלמעלה, התחושה היא של שלוות אלוהים.

חדר השינה, שהוא היורט, מאובזר בפרטי פרטים: טלוויזיה של פרטנר, מזגן, אח  עצים, ומאוורר ולצידו חדר שירותים ומקלחת.

המרפסת  מול הנוף, המשתרעת על שטח של 25 מ"ר, משמשת גם כמטבח מאובזר וגם כמעין סלון ובו ערסל, כורסאות וספות לסתלבט. במטבח תמצאו מכונת אספרסו ,בר מים, גריל, פלטה חשמלית, מיקרוגל  כלי אוכל ובישול, שולחן אוכל וכסאות.

עוד במרפסת הפתוחה מדורת גן והמון שיחי גרניום.

עזר בלהה ממליצים לאורחים  על מסלולי טיול בחניתה וסביבתה: המוצב, מערת הסולם, שהיא מערת נטיפים ששימשה מסתור לאנשי ההגנה אחרי ליל הגשרים ועוד.

ללא ארוחת בוקר.

המחיר ללילה זול בהרבה מהממוצע ומעניק תמורה מלאה לכסף.

לפרטים >> 077-8050721

 

חדר האוכל הקיבוצי בחניתה, השוכן על גבעה ליד מגדל המים, הוא שריד לחיי הקיבוץ השיתופיים של פעם .אין זה סוד כי קיבוצים רבים סגרו את חדרי האוכל שלהם, בחניתה עדיין אוכלים במשותף בחדר האוכל והוא למרבה השמחה גם פתוח לאורחים מבחוץ.

האוכל מזין ומציע מספר מנות, המחיר מסובסד וזול במיוחד לארוחה בת כמה מנות

מתאים מאוד למשפחה מטיילת שלא רוצה להוציא כסף רב במסעדות

המבנה עצמו בנוי בסגנון פסאודו כפרי ומשולבים בו פסיפסים.

חניתה נחשבת, על ידי אדריכלים כקיבוץ עשיר באדריכלות, לא רק בגלל מבני ציבור והחשיבות ההיסטורית, אלא גם בגלל מבני המגורים הבנויים על פסגת ההר ובצלעותיו. בשיטוט בין שבילי חניתה תמצאו בנוסף לבתים המזכירים מאוד את הקיבוץ הצנוע של פעם, גם את האמפיתאטרון הישן, הנמצא בין שני מפלסים של הקיבוץ. זהו אמפיתיאטרון קטן, יפהפה והיסטורי השווה ביקור.

הירידה לאמפיתיאטרון ליד מוזיאון חומה ומגדל.