מסלול רכוב כביש 899

טיול ברכב ממרומי נופו הכחול של הים התיכון מראש הנקרה עד לב ליבו של החורש הים תיכוני הירוק שבמרומי הגליל המערבי. מסלול הטיול עובר בין ישובים, מטעים, כרמים ושטחים חקלאיים ומאפשר הכרות עם האזור המרהיב שמשלב נסיעה ברכב ומפגש עם אנשים,דתות, טעמים וריחות המאפיינים את השפע הרב תרבותי שבו מבורך הגליל המערבי.
מאת אמנון גופר, מורה דרך מוסמך.

מהכחול של הים, אל הירוק של החורש במרומי הגליל, מתפתל לו כביש 899 ולוקח את המטייל למסע משכר של צבעים, טעמים, מקומות ואנשים שכאילו יד אמן פיזרה על הפינות הכי צפוניות במפת ארץ ישראל. נצא לטיול אל הירוק של החורש והנוף הגלילי ואתם תמצאו לכם מדי פעם את הדרך לטעום משפע האטרקציות הנוספות שבמרחב.
הים והסלע

את הטיול נפתח באתר ראש הנקרה – מבט דרומה אל קו החוף שמתחתינו מגלה לנו מפרצונים חוליים והלאה דרומה נראה את נהריה, עכו ואף את חיפה והמפרץ החודר בלשון עמוקה אל הים. נרד ברכבל לסיור רגלי בנקרות אשר נוצרו ממפגשם השוצף של גלי הים עם קו החוף וחתרו אט אט בסלע הגיר הלבן ונחזה בסרט המספר את סיפורה של רכבת הנוסעים שעברה במקום הזה ממש בדרכה מחיפה לביירות (הכניסה לאתר כרוכה בתשלום).

כפר נטוש, כנסיה, מקאם ואתר חומה ומגדל

נמשיך על כביש 899 בואכה שלומי, בכיכר הראשונה נפנה שמאלה כ- 300 מ' ונפגוש את מה שנשאר מחורבותיו של הכפר 'באסה', שתושביו נמלטו ללבנון במלחמת העצמאות ועל שמו מושב 'בצת' הסמוך. במקום נותרה כנסיה עזובה שעץ תאנה מבקע קירותיה, מקאם מוסלמי על שם הנביא 'אל-חאדר' (אליהו הנביא) ועוד מספר מבנים. נמשיך מזרחה בדרך העוקפת את העיירה שלומי מצפון, דרך בתיה של שכונת שלומית, רכס סולמה של צור צופה אלינו ובשיאו גבול ישראל, לבנון. הדרך חוברת בקצה עם כביש שלומי חניתה. בהתאם לשילוט ניכנס לביקור באתר "חומה ומגדל" המשחזר את ימיו הראשונים של קיבוץ חניתה שעלה על הקרקע בשנת 1938 ואחר כך עבר ליישוב הקבע שלו במעלה ההר. בזמן שהילדים מטפסים לראש המגדל יוכלו המבוגרים לשבת על ספסלי קק"ל הפזורים במקום וללגום קפה ולטעום כעכים (אם הבאתם צידה מהבית).

הנוף, המערה וסיפור גבורה

נחזור לכביש 899 ונמשיך מזרחה. לאחר מס' ק"מ נפנה שמאלה בדרך העולה לקיבוץ אידמית כשפנינו מועדות למערת 'קשת'. נטפס בדרך הנקראת "מעלה ג'יימס בל" עד השיא, (אין להיכנס לשביל המסומן באמצע העלייה) נסתייע בשילוט המכוון אותנו בדרך כורכר נוחה לרכב עד חניון מערת קשת. 5 דקות הליכה מהחניון ונגיע לתופעת טבע ייחודית – קשת סלע תלויה בין שמיים לארץ ומתחתיה מצוק הלוקח אותנו מטה מטה אל נחל בצת הזורם לו מעודנות בחורש הירוק והצפוף.
נצעד בזהירות על הקשת (יש לאחוז בילדים) כ- 100 מטר מזרחה בשביל המסומן לנקודת תצפית "מצפה אמיר" (על שמו של סא"ל אמיר מיטל, מג"ד בגולני שנהרג בפעולת צה"ל בנועיימה שבלבנון – סיפור הקרב מפורט במקום). בנקודת התצפית אבן סימון והכוונה לכל רוחות השמים ושם גם המקום לתפוס פינה שקטה אל מול הנוף, לנשום עמוק ולתת לראש לקחת אתכם לאן שתרצו…

דרך נופית, חורבות הכפר איקרית

ממערת קשת נחזור לדרך האספלט ונמשיך מזרחה. המעוניינים, יכולים להיכנס לקיבוץ אדמית, בשער יפנו ימינה ודרך המערכת המקיפה את הקיבוץ תעשה לכם את העבודה מבלי שתרדו מהרכב. זוהי דרך נוף נפלאה שכולה נשקפת מחלון המכונית הנוסעת. נצא מהקיבוץ ונמשיך מזרחה. משמאלנו הכפר הבדואי ערב- אל עראמשה שרבים מתושביו משרתים בזרועות הביטחון. הכביש הסלול מערב אל עראמשה עד זרעית, מלטף את רכס ושמורת הר מנור מדרום והנופים הנשקפים מחלון המכונית הם מטעי הנשירים של מושבי האזור ומרחוק רכסי הגליל המערבי. לאחר שנחלוף על פני המושבים זרעית ושומרה, נעלה שוב על כביש 899 וממש בכניסה המערבית של מושב שומרה, נבחין בצריח הכנסייה של הכפר הנטוש איקרית. נטפס בדרך העפר אל הכנסייה. מומלצת תצפית מחזית הכנסייה מערבה ואף ביקור בבית הקברות.
סוד קטן! בסמוך לכביש מתחת לבית הקברות מצויים מספר 'סרקופגים' (ארונות קבורה) מרשימים מהתקופה הביזנטית.
יחמור, פארק גורן, מונפורט ושביל נסתר

אפשר גם לשלב סרטונים.. בתוך הכתבה (דוגמא)

מפת מסלול

אתר התיירות ראש הנקרה
מסלול טיול: מערת קשת

הצעות קשורות