מסלולי תרמילאים – מגלים את הגליל המערבי ברגל!

תרמילאים – בואו לגלות את אוצרות הגליל המערבי

איך מגיעים: הגליל המערבי מתחבר אל צפונו של מישור החוף והדרך המובילה אליו היא כביש החוף, בקטע הצפוני, בין חיפה לעכו וראש הנקרה (כביש מספר 4). מהדרך הראשית מתפצלות דרכים רבות לכיוון מערב והמרכזיות שבהן הן מצומת המוביל עד צומת כברי (70), כביש עכו צפת (85), דרך מירון (89) והדרך הקסומה כביש הצפון הישן (899) המתפתלת בין צומת בצת ממערב לעיירה שלומי לכיוון סאסא וצומת כוח.

לגליל המערבי שתי תחנות רכבת המנגישות אותו למטיילים: האחת בעיר עכו והשנייה בעיר נהריה.

הגליל המערבי הנו שילוב מרהיב בין ים להר, בין ירוק לכחול, בין היסטוריה וארכיאולוגיה ונוף אנושי נפלא  ורב תרבותי, שבו חיים בשלווה יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, בדואים ובהאים.

אלף טעמים לגליל המערבי  ואוצרות אינספור – פסגות הרים, נחלים הנשפכים לים, מפרצי הים, לגונות וחופים רומנטיים ובעיקר אנשים מסבירי פנים, הגרים מצד אחד בהר הגבוה ומצד שני במרחק יריקה מהים או ההרים המיוערים.

חבל ארץ זה הוא למעשה שלוחתו המערבית של הגליל העליון, אזור של רמה שכיוונה ממזרח למערב, חרוץ בנחלים גדולים, גאיות עמוקים ושלוחות הרים. האזור תחום ממזרח בהרי מירון, מדרום בבקעת בית הכרם, מצפון גבול הלבנון וממערב הים התיכון.

הגליל המערבי מתאפיין בחורש ים תיכוני צפוף וסבוך, קטלבים, אלונים ואלות. החורש ירוק כל השנה ומציע סביבת חיים נוחה למגוון רחב של בעלי חיים האופייניים לגליל.

אין תענוג גדול מפיקניק בין עצי האלה והאלון בפארק גורן, אין מראה יפה מנוף השקיעה בים התיכון ממערת קשת, אין כמו  לטייל לגן לאומי אכזיב, לישון תחת כיפת השמיים או בתוך בקתת עץ על קו המים, לטייל לאורך חוף אכזיב הקסום, ששירי אהבה נכתבו עליו, ולטבול בלגונות הכחולות, אין כמו טיול בין הנקרות של ראש הנקרה או טיול בעכו, פנינה ארכיטקטונית והיסטורית, שהוכרזה כאתר מורשת תרבותי מטעם אונסק"ו.

הגליל המערבי מציע שפע של אפשרויות בילוי: סנפלינג ממערת קשת, מסלולי הליכה רגליים, מרהיבים לאורך נחל והר, שייט בסירות טורנדו, טיולי טרקטורונים וג'יפים, חופי ים מוסדרים וגם פראיים, פארקים וגנים לאומיים, כליל ישוב אקולוגי יחיד במינו בעולם, אגם המונפורט, מצודות עתיקות יומין, נמל עתיק, אתרי ארכיאולוגיה היסטוריה ומורשת קרב, חקלאות משגשגת, כפרים ערביים ציוריים, עם סמטאות עקלקלות ופעמוני כנסייה, לצד חצרות יפות, שווקים שוקקים ומסעדות מקומיות ואפילו כפר אחד עתיק פקיעין – שבו חיים דרוזים ערבים ונוצרים לצד משפחה יהודית שמעולם לא עזבה את המקום.

בירת הגליל המערבי היא העיר המרתקת עכו, שבה חיים זה לצד זה יהודים וערבים. עכו היא מהעתיקות שבערי העולם ובעלת היסטוריה והווה מרתקים. טיול בעכו הוא מסע במנהרת הזמן ומפגש עם ההווה והוא מזמן נמל דייגים עתיק, רומנטי, יפהפה ופעיל, סמטאות נפתלות מהתקופה הצלבנית והתקופה העותומנית, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, חוף ים מוסדר, טיילת יפה וחדשה המתמזגת עם חומות עתיקות ורחבת מגדלור ושוק מזרחי שוקק.

*בעונות השיא של הטיולים בחגי סוכות ופסח ישנם שאטלים שמורידים את המטיילים לנחל כזיב.

Image by: Kate Giryes Photography

לאן מטיילים?

הטיול מתחיל מיד עם היציאה מגן לאומי אכזיב: ממשיכים ממגרש החניה, חולפים על פני מדינת אכזיב של אלי אביבי,  פונים מזרחה ויורדים דרך מעבר תת קרקעי, מתחת לכביש 2.  מגיעים לגשר מסילת הרכבת, שפוצץ על ידי הפלמ"ח, בליל הגשרים ב16 ליוני ,1946 במהלכו פוצצו 11 גשרים המחברים את ארץ  ישראל לשכנותיה. בפיצוץ נהרגו 13 לוחמים. סמוך לגשר הרכבת הוקמה  אנדרטת "יד ליד " לזכרם.

ממשיכים צפונה לאורך הים, חולפים על פני בית ספר שדה אכזיב, (גם כאן יש אפשרות לינה), חולפים על פני אנדרטת ההעפלה, שיצר חתן פרס ישראל יחיאל שמי, איש כברי. בדרך חולפים על פני מפרצונים יפהפיים ובהם דגים, קיפודי ים, חלזונות  וצמחיית חוף כמו עדעד כחול, פרקה צהובה, חבצלות חוף וצלף. אפשר לעצור לשכשוך בלגונות ואפשר לחכות עד שנגיע לשפך חוף בצת, שם יש חוף ים מוסדר עם מציל, כסאות ושמשיות, שירותים, מקלחות וקיוסק.

מחוף בצת ניתן לצפות בשלושת האיים היחידים הקיימים לאורך חוף הים הישראלי: שחף, תכלת ונחליאלי. האיים הם שמורת טבע סגורה שאסור לבקר בה.

בהמשך הנסיעה ניסע לאורך מסילת הרכבת חיפה ביירות,  שפעולתה הופסקה במלחמת השחרור. נחלוף על פני חורבת משרף,  ישוב קדום ובו בריכות רבועות החצובות בכורכר, ששמשו לגידול חלזונות ארגמן שהפכו לצבע.

סוף הטיול הוא צוק ראש הנקרה, הנקודה הצפונית ביותר בקו החוף של ישראל. שרשרת זעזועים תת קרקעיים יצרה סדקים בסלע, מי הים חדרו בעד הסדקים ויצרו נקרות, המים הממשיכים להתנפץ על הסלעים ומלחכים את הנקרות, יצרו צורות שונות שמי הים חודרים אליהם והמראה עוצר נשימה.

געתון הוא נחל שמקורותיו נמצאים לא הרחק מנהריה, ובמקום שרידי יישוב קדום. חורבת געתון, הנמצאת סמוך ליישוב געתון, נבנתה במאה ה-19 ע"י האפנדי סורסוק, שרכש ככל הנראה את הקרקעות באזור. בסביבת החורבה נמצאו שרידים המעידים על יישוב קדום הרבה יותר, בתקופת הממלכה המאוחדת בישראל.
החורבה נמצאת על גדות נחל הגעתון, וניתן לטייל בסביבתה במסלול מעגלי. לאחר ביקור קצר בחורבה, יוצאים ממנה ביציאתה הדרומית וממשיכים בשביל מזרחה לאורך אפיק הנחל. לאחר הליכה קצרה בשביל נגיע אל עין מירב, בריכה עגולה וקטנה, המנקזת לתוכה פלג קטן. ממשיכים בשביל ומגיעים לשביל שחור המוביל מערבה, בינות לחורש ים תיכוני יפהפה. מתחת לשביל אפיק נחל הגעתון. לאחר הליכה של כחצי שעה בשביל זה, מגיעים חזרה לחורבת געתון לסיום המסלול.
איך מגיעים?
נוסעים על כביש 89 (כביש נהריה מעלות) לכיוון מזרח. מספר ק"מ אחרי צומת כברי, פונים ימינה לכיוון געתון ויחיעם (כביש 8833). מעט לפני הכניסה לגעתון יש שילוט שמאלה לעיינות געתון. פונים שמאלה לדרך כורכר רחבה, ולפני שמגיעים לגישרון קטן מעל הנחל מחנים את הרכב. חורבת געתון נמצאת ממש ליד הגישרון

נחל בצת – על כביש הצפון שלומי סאסא (899) שפע צמחייה עבותה,מים זורמים בנחל, בריכות לרחצה ושכשוך, עצי דולב ענקיים ושרידים של טחנת קמח עתיקה ומערת מים.

נחל בצת ומערת שרך –  כביש הצפון (899) עד גרנות הגליל, פונים צפונה לפי הסימון הכחול עד החניון ויורדים ברגל בשביל המסומן כחול אל מערת הנטיפים שרך ומשם  ממשיכים בשביל עד המשאבות. נקודת הסיום של הטיול היא בכביש הצפון בכניסה לקיבוץ אילון.

מכביש הצפון (899) פונים לכיוון פארק גורן רחב הידיים שבו מסלולי הליכה קצרים, תצפית למבצר המונפורט ומסלולי הליכה קצרים. כביש טבעתי מקיף את הפארק ומוביל לאזורי פיקניק ולינה.

כביש הצפון (899) לכוון פארק אדמית.

בלב פארק אדמית, הצופה אל נוף מרהיב המשלב את הרי הגליל המערבי והים התיכון, נמצאת מערת קשת שהיא הסמל המסחרי של הפארק, המשתרע על שטח עצום של ארבעת אלפים דונם של נוף עוצר נשימה ובתוכו שרידים ארכיאולוגיים. הפארק מציע  שלושה מסלולי טיול, שניים בדרגות קושי שונות, אחד מהם מונגש לעגלות נכים, עגלות ילדים ומבוגרים המתקשים בהליכה. השביל מתחיל בחניה המסודרת שבראש הפארק ומגיע עד למערת קשת.

מערת קשת היא תופעה גיאולוגית ברכס הצפוני של נחל בצת. תהליכים גיאולוגיים גרמו לתקרת המערה להתמוטט ונוצרה קשת רחבה וגדולת מימדים. ממערת קשת תצפית מרהיבה לים ולהרי הגליל המערבי.

מסלול טיול מעגלי למיטיבי לכת. טיול שמתחיל במצפה הילה, מטפס למבצר המונפורט ויורד לנחל כזיב ועין טמיר. ההליכה בערוץ הנחל מוצלת על ידי עצי דולב ולאורכה בריכות מים, שרידי תחנות קמח, צמחייה עשירה ופרחים הפורחים בעונתם בשלל צבעים. לאורך מסלול הנחל נקודות עצירה להתרעננות, מנוחה וטבילה במי הנחל הזורם לאורך כל השנה.
אורך המסלול 10 ק"מ.
דרגת קושי בינונית – קשה.

מסלול זה מהווה המשך למסלול אל מבצר המונפורט. מהמבצר ניתן לרדת אל נחל כזיב ולהמשיך את המסלול המעגלי. תחילתו של המסלול ליד הכניסה ליישוב מצפה הילה. לא פונים לתוך היישוב, אלא ממשיכים מערבה למגרש החניה הגדול. יורדים עם השביל המסומן לכיוון המבצר. לאחר הסיור במבצר יורדים עם סימון השבילים האדום אל ערוץ נחל כזיב ופונים ימינה. הולכים בערוץ עד לעין טמיר. עין טמיר הוא מעיין נובע מתוך הסלע, אפשר להיכנס לנקבתו וללכת במימיו. יש להצטייד בפנסים ולנקוט באמצעי זהירות. מעין טמיר חוזרים מעט מערבה ומתחילים לטפס על המדרון הדרומי בעקבות השביל השחור, חזרה לרכב. העלייה ארוכה ומוצלת ברובה ולאורכה נקודות תצפית אל הערוץ וחורש יפה וצפוף.
נחל כזיב הוא הנחל הארוך ביותר בגליל המערבי, אורכו כארבעים ק"מ, תחילתו בהרי מירון במזרח והוא נשפך אל הים במערב. בעבר היה הנחל שופע מים בכל ימות השנה אך כיום זורמים בו פחות מים בגלל שאיבה של חלק ממקורותיו. בערוץ הנחל עצי דולב גדולים ויפים, צמחיית מים, שפע פרחים, בריכות מים לרחצה ושרידי תחנות קמח שמעידים על ימים בהם זרם הנחל בעוצמה רבה.
סוג המסלול – מעגלי. אורך המסלול – כ-10 קמ. דרגת קושי בינוני קשה (העלייה בדרך חזרה ארוכה וקשה).
עונה מומלצת – כל השנה.
המסלול מתאים למיטיבי לכת. לא מומלץ לילדים קטנים. המסלול עלול לארוך כ 5 שעות ויש להפעיל שיקול דעת בנוגע לשעת ההתחלה שלו.
מאת: איילת בר מאיר, מורת דרך מוסמכת

אחד המקומות היפים בישראל ונקודת החוף הצפונית ביותר. אתר תיירות אטרקטיבי, רכבל היורד לנקרות, טיול בין הנקרות שהים חרץ בסלע ותצפית על גבול המים הטריטוריאליים של ישראל עם לבנון.

בין צומת חוסן לחורפיש פונים לפי השילוט לכפר הנוצרי פסוטה.

מבקרים בכפר הציורי פסוטה, קצת לפני הכניסה לפסוטה יש מאגר מים קטן ויפה שנקרא מפשטה. מהמאגר ממשיכים לפי השילוט עד מיצד אבירים מצודה צלבנית קטנה על הגדה הצפונית של נחל כזיב. ממצד אבירים גולשים לפי השילוט לנחל כזיב.

רובנו מכירים את הכפר דרך אזור התעשייה והקניות המפורסם שלו, שהפך כבר מזמן למרכז עלייה לרגל וזכה לכינוי "הדיוטי פרי של הצפון". אבל מה שאנשים לא יודעים הוא, כי טיפוס קצר במכונית לאורך שדרת הדקלים המטפסת במעלה הגבעה, תביא את המטייל לאחד הכפרים הדרוזים היפים ביותר בארץ, כפר שיש בו אוצרות גנוזים ושכיות חמדה ואפילו אתרים היסטוריים, ושתושביו, רובם חיילי צה"ל ואנשי מילואים, מסבירי פנים ומאירי עיניים ודוברי עברית.
מומלץ לשלב את הסיור בהדרכה של מורה הדרך מופיד אבו ריש

מעיליא היא עיירה ערבית נוצרית, קסומה ורומנטית, הממוקמת בסמוך למעלות תרשיחא, בכביש המטפס למצפה הילה. טיול בסמטאות העיירה, המטפסות לגובה, כמוהו כקפיצה קטנה לחו"ל. בתים קטנים ויפים טובלים בירוק, מוקפים בנופו המרהיב של הגליל המערבי, כשממעלה הכביש, המוביל למצפה הילה, ישנה דרך גישה למונפור, המתנשא ממול, לעין תמיר ולנחל כזיב. רוב תושביה של מעיליא הם ערבים נוצרים קתולים, המשתייכים לכנסייה היוונית קתולית.
מעיליא מציעה מסלול טיול מקסים ובו אטרקציות ייחודיות רבות כמו: מבצר המלך, הכנסייה היוונית קתולית, אתרי ארכיאולוגיה, בית הבד העתיק, שפועל עד היום במתכונת מסורתית, עם חמור המסובב את האובניים, בית טבק עתיק, שבו חיה משפחה שהתפרנסה בעבר מגידול טבק, ושבו ניתן ללמוד על הענף החקלאי החשוב ביותר שהיה במעיליא. מסעדות מודרניות ומסעדה מסורתית השומרת עדיין על מתכונים מבית אמא, שהובאו למעיליא מארץ המקור – לבנון ויקב בוטיק קטן ומשגשג

כפר יאסיף הממוקם על כביש 70 כ8 ק"מ מצפון למזרח עכו, הוא ישוב שרוב תושביו ערבים נוצרים, חלקם ערבים מוסלמים ומיעוטם דרוזים.
בכפר יאסיף כמה אטרקציות דתיות חשובות: קברו של הקדוש הדרוזי מקאם נבי אל חדר, הנחשב על פי אמונתם של הדרוזים למקום קברו של אליהו הנביא.

הנוצרים מאמינים כי ישו, בדרכו לצור וצידון, עבר בכפר יאסיף. במקום שתי כנסיות אחת עתיקה ואחת חדשה יותר.

כפר יאסיף של היום הוא כפר מודרני. בכביש הראשי כביש 70, מסעדות רבות, דוכני פלאפל, סופרמרקטים, מגרשים למכירת מכוניות, בתי מרקחת, מכוני יופי ומספרות.

בכניסה לקיבוץ יחיעם – שרידי מצודה צלבנית מהמאה ה- 112. ממרומי המצודה נשקף נוף עוצר נשימה של הגליל המערבי.

במקום מתקיימים סיורים לאורך כל השנה.