טיול במקומות קסומים בכפר ג'וליס

הכפר הדרוזי ג'וליס, הקרוי על שם יוליוס קיסר, נחשב למרכז הרוחני הגבוה ביותר של העדה הדרוזית, ובמקום קיים מוזיליאום לזכרו של מנהיגה הרוחני של העדה, השייח אמין טריף.
הכפר היפהפה והעתיק ממוקם על כביש 70, ובין סמטאותיו הנפתלות והציוריות פינות חמד המושכות את העין. הכפר מוכר כמיושב עוד מתקופת המאה ה-16 וקיימות עדויות כי בתקופה העותומנית התגוררו בכפר גם תושבים יהודים. הכפר משתרע על פני מספר גבעות, בגובה של 110 מטרים מעל פני הים, וחיים בו כ- 6000 תושבים, רובם ככולם שרתו או משרתים בצה"ל.
ג'וליס מהווה נקודת ציון חשובה בברית שנכרתה בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית, ברית המגשרת על פני פערים תרבותיים ודתיים. הברית נוצרה כאשר דוד בן גוריון, ראש ממשלת ישראל, ביקר בשנת 1959 אצל השייח אמין טריף, ראש העדה הדרוזית ומי שעמד בראש המרכז הרוחני העליון של העדה.
החיבור בין שני האישים, שהיה אמיץ וחזק, הוא שבנה את הקשר העמוק והייחודי בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית.

גני אלמונה, או בעברית גני התקווה, הם גנים יפהפיים שהקים נאג'י עבאס לזכרם של סבו והוריו.
הגנים מופלאים, התחושה היא של הליכה בגן עדן, האלמנט החוזר הוא מים זורמים ועצים מצלים, צמחים אקזוטיים מכל חלקי העולם צומחים כאן ביחד ומקנים תחושה של רוגע ושלווה.

לגן אין שער, במתכוון, כדי להיות פתוח ומזמין לכל מי שחפץ בכך. גשרים מחברים את חלקי הגן, בריכות המים מרהיבות ויש גם באר אנטילית המסמלת את גלגל החיים. בלב הגנים נמצא בית המשפחה הישן ובתוכו תצוגה של צמחי טבק, שאבי המשפחה גידל לפרנסתו. נאג'י בנו, שהקים את גני אלמונה, והוא זה המטפח אותם באהבה ובשקדנות, אומר: "זה כדי להזכיר, שמי שאין לו עבר אין לו עתיד".

לכל דבר בגני אלמונה יש סיבה וכל עץ פרח או מוצג מסמלים דבר מה.
לכן מומלץ מאוד לטייל בגנים באמצעות סיור מודרך בן שעה וחצי.
אפשר כמובן גם לטייל ללא הדרכה ופשוט להנות מהיופי הנדיר מהשלווה הפסטורלית, מהריח המתוק ומתחושת גן העדן.

במקום נגישות לבעלי מוגבלות
מזנון – המגיש שתייה קלה ופיתה מהטבון עם לבנה וזעתר.

לפרטים והזמנות >> 077-9973567

בית המורשת הדרוזית בג'וליס מתוחזק על ידי עמותה שהוקמה בשנת 2002 במטרה לשמר את המורשת הדרוזית ולהעבירה מדור לדור, להקנות ערכים לנוער ולקיים מפגשי עדות כדי להכיר אחד את השני, מפגשים למען דו קיום בשלום, המבוסס על כיבוד הזולת, ופיתוח אמצעים לימודיים להקניית ידע על אורח חייה של העדה הדרוזית.

במקום קיים מוזיאון המכיל תצוגה גדולה של כלים עתיקים מחיי העדה הדרוזית. המוזיאון מחולק לפינות ולאגפים, וכל פינה ואגף מספרים סיפור נוסף של העדה המקסימה והכל כך מיוחדת, שחייה שזורים בחיי מדינת ישראל כמקשה אחת.

הביקור בבית המורשת הדרוזית כולל הרצאה על העדה הדרוזית, המסורת, המנהגים, ההווי, הפולקלור והמורשת וצפייה בסרט על חיי העדה הדרוזית וסיור במוזיאון.

תיאום מראש >> 077-9976131

שיח' אמין טריף, חתן פרס ישראל על תרומה נכבדת לעדה הדרוזית ולמדינת ישראל ושותפות בין הדתות, היה ראש העדה הדרוזית ומנהיגה הרוחני במשך שנים ארוכות, עד יום מותו.

אחוזת הקבר שלו נמצאת בג'וליס, במקום בו היה ביתו ובו חי כמעט כל ימי חייו.  הבית משמש כיום כמקום קדוש לדרוזים והוא פתוח למבקרים.

הביקור באחוזת הקבר בלבוש צנוע, יש לחלוץ נעליים לפני הכניסה.

בתאום מראש >> שיח' אבו אברהים טריף –  52 077-99743

מקומות ששווה לאכול בהם בג'וליס

"יש בי אהבה לאנשים, יש בי תשוקה לאוכל, כששניהם נפגשים זה האושר שלי" כך כותבת סניה עאמר בעמוד הראשון של תפריט הפיצרייה המקסימה והאיכותית שפתחה ביחד עם בעלה אחמד בישוב הדרוזי ג'וליס.

תפריט הפיצות המגוון, שמחיריו יותר מסבירים, מציע: פיצה מרגרטה קלאסית לצד פיצה ביאנאלה, שהיא פרשנות אישית של סניה, מדובר בסלמון בכבישה ביתית עם קרם פרש ועלים ירוקים עם נגיעות שמן זית על פוקצ'ה אפויה, פיצה קבב ירקות צלויים בטבון וקציצות קבב עם טחינה גולמית, פיצה ירוקה, פיצת זעתר, מסחן עוף, פיצת ים שהיא פיצה עם תוספות של שרימפס קלמרי ומוצרלה, פיצה עם רצועות סינטה, מלנזנה עם חציל קלוי, פיצה בלקנית, ושאר הפיצות הקלאסיות המוכרות.

בסופי שבוע רצוי להזמין מקום מראש>> 077-9967252

בסמה ח'יר,  אלמנת צה"ל מעוררת ההשראה, שנלחמה במסורת המשפחתית הדרוזית למען עצמאותה ויכלה לה, מרחיבה את עסקי המסעדנות שלה ופתחה את מסעדת נור החדשה, כשהיא משדרגת את התפריט הקודם ומשלבת אוכל מערבי באוכל דרוזי.

המטבח של נור עשיר, מבוסס על אוכל ביתי דרוזי מסורתי, משתמש בחומרי גלם מגידולים מקומיים, כשהבשר מגיע מהקצב המקומי ואת הירקות מגדלים  באזור.

המסעדה רחבת ידיים ומעוצבת בסגנון ביתי חמים, היא מוקפת בחצר גדולה ובה שולחנות וכסאות, בערבי הקיץ נושבת כאן רוח קרירה המגיעה מהמערב ותענוג לשבת בחצר.

התפריט מציע שלל סלטים טריים, דרוזים ומערביים, אוכל דרוזי כמו:  מנסף עוף, מנסף כבש, לפת פרגיות, עלי גפן, מחשי, צלעות כבש, קבב חלבי, כשכל המנות מוגשות עם יוגורט בצד. ואוכל מערבי כמו סטייק אנטריקוט, פילה עגל, אוסובוקו טלה, סטייק פרגית, דגים ופירות ים. עוד בתפריט מנות איטלקיות, ארוחות ילדים וקינוחים כולל הקינוח המנצח לילות ביירות.

פתוח לארוחות בוקר צהריים וערב.

המקום מתאים לקבוצות בתיאום מראש.

לפרטים והזמנות >> 077-8046124

STR טיולי רייזרים בגליל

 מתחם STR מציע טיול חוויתי בלב הטבע הגלילי שבאזור ג'וליס, ירכא והסביבה.

STR מציעה כמה מסלולי טיול:

טיול למערת היונים ומערת האדם הקדמון – שעה.

מסלול לאורך הנוף ותצפית לים והר גמל – שעה וחצי.

מסלול לאורך החורשות בגליל המערבי שבאזור ג'וליס וירכא – שעתיים.

הטיול מתחיל בקבלת פנים דרוזית חמה ומסורתית של קפה מהביל ושוקולד.

כל הטיולים בכל המסלולים מתבצעים  בליווי מדריך מוסמך.

דרוש רישיון לנהג.

מתאים: לזוגות, משפחות, קבוצות, ימי גיבוש, ימי הולדת ואירועים.

לפרטים והזמנות >> 0772316223

 

מפת מסלול

גני אלמונה ג'וליס
בית המורשת הדרוזית – ג'וליס
אחוזת הקבר של שייח' אמין טריף
Biennale - פיצה ארט ג'וליס
מסעדת נור החדשה ג'וליס (כשרה)