סיורי ליקוט

אין טוב מעיצומו של החורף כדי לצאת לליקוט במרחבי הטבע הירוק ולהכיר את צמחי הבר הראויים למאכל. אלו הם צמחים עונתיים המבצבצים לא רק בהתאם לעונה, אלא גם בהתאם  למיקומם.

מלאכת הליקוט היא תולדה של מסורת עתיקת יומין שהחלה עוד בתקופת הלקטים והציידים. בימים עברו, עד לתקופת המהפכה החקלאית, ניזונו בני האדם בעיקר מליקוט וצייד.

אולם גם לאחר המהפכה החקלאית, כאשר בני האדם החלו לגדל את מזונם בעצמם בשדות, המשיכה עבודת הליקוט לצד עבודת החקלאות.

אבותינו הקדמוניים ידעו להבחין בין  צמחי הבר הראויים למאכל, לבין הצמחים המסוכנים למאכל אדם. הם ידעו להשתמש בצמחי הבר לא רק למאכל, אלא גם לריפוי מחלות. הידע המסורתי על הצמחים ושימושם הוא נדבך חשוב בסיורי הליקוט המתקיימים בגליל המערבי  בכל עונות השנה.

מעבר לשימור הידע המסורתי בליקוט צמחי בר ושימושם, ישנן סיבות נוספות לשימור ותיעוד מסורת הליקוט, במיוחד בתקופתנו, כאשר התזונה בעולם המודרני הופכת לפחות ופחות מגוונת ויותר מתועשת, ובכך היא פחות בריאה.

בנוסף כאשר צמח גדל בר במקומו הטבעי בטבע הוא בשיאו מבחינת ערכיו התזונתיים.

בליקוט המסורתי, כאשר המלקטים ליקטו באזור הסמוך למקום מגוריהם, הם הבינו שאם יחסלו את המערכת האקולוגית ואת הצמחים לא יהיה להם מה לאכול בעתיד. הבנה זו הכתיבה את הכללים הלא כתובים של הליקוט המסורתי והם מאוד ברורים: כל לקט יודע שאסור לו בשום פנים ואופן לפגוע ביכולת ההתרבות של הצמחים.

בשנים האחרונות התפתח ענף של ליקוט לצרכי מסחר ואנשים החלו ללקוט בכמויות גדולות,  זוהי צורת ליקוט פסולה ובעייתית, יש להבדיל בין משפחה המלקטת לצרכיה ובין הליקוט המסחרי שאינו מתחשב בצרכי הצמחים. הזעתר למשל, התופס מקום של כבוד בליקוט המסורתי בארץ ישראל, הוא רק דוגמא אחת מיני רבות לסכנת ההכחדה האורבת לצמחי הבר. רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע נלחמות בתופעה על ידי רשימה של צמחי בר המוגנים מפני ליקוט ובאמצעות מסעות הסברה.

רוצים להצטרף לסיורי ליקוט בגליל המערבי? הנה מספר הצעות לסיורי ליקוט בהדרכתם של יזמים החברים במיזם אוצרות הגליל:

החוויה הבדואית - אירוח בדואי סלמה

חוויית אירוח בדואית אותנטית בביתם של זיאד וואדה סואעד, המארחים באוהל בדואי מסורתי להרצאה על חיי הבדואים ולארוחה כיד המלך  ולסדנת ליקוט.

להזמנות 077-9964574

איבתיסאם פארס  בשלנית דרוזית ביתית  - חורפיש

חוויית אירוח דרוזי בבית משפחה דרוזית. סבתא איבתיסאם פארס מזמינה להתארח לארוחה דרוזית מסורתית,בביתה הפרטי, ללמוד על המסורת, ההיסטוריה והבית הדרוזי. איבתיסאם מקיימת סדנאות ליקוט בהזמנה בראש שלאחריהן מבשלים ביחד ומסבים לארוחה משותפת.

האוכל שאיבתיסאם מבשלת ומגישה לאורחיה הוא  דרוזי מסורתי, אוכל טעים להפליא, שהיא למדה לבשל מאמא שלה ומסבתא שלה, כשישבה לידן בהיותה ילדה עם עיניים פעורות והתאהבה. אחרי שנישאה הבינה שהיא נמשכת לאוכל יותר משהיא נמשכת ללימודים, לקחה קורסים לבישול והפכה את הבישול למקצוע.

צילום טל לביא, RITVO

להזמנות 077-2308292

סבתא מאהא בשלנית דרוזית ביתית - חורפיש

סבתא מאהא מארחת בביתה היפה שבמרומי הכפר הדרוזי חורפיש. האירוח מתקיים בחצר היפה, תחת סוכת הגפנים, בסלון  ליד האח המבוערת או על הגג המשקיף לנוף עוצר נשימה. סבתא מאהא מבשלת אוכל דרוזי מסורתי ומקיימת בחברת בעלה מורה הדרך סיורי ליקוט.

סבתא מאהא פותחת את ביתה ואת מטבחה לאורחים הזוכים אצלה להכנסת אורחים דרוזית מסורתית מכל הלב.

להזמנות 077-9970974

אסיה - אירוח דרוזי מכל הלב - יאנוח

אסיה חלבי דאהר מתגוררת בראש גבעה בבית יפה בכפר יאנוח. אסיה מארחת בביתה, לארוחה דרוזית מסורתית. הארוחה מתקיימת, בימי החורף, בחדר האורחים הגדול של הבית, ליד האח ואילו בימי הקיץ, בצל עץ החרוב הגדול שבגינה. אסיה, אשה לבבית, עם לב פתוח, מבשלת במטבחה הפרטי את מיטב המטבח הדרוזי, שהיא מכינה בכל יום לבני משפחתה

בנוסף מקיימת אסיה סדנאות ליקוט עונתיות  שבסופן מבשלים יחד ויושבים לארוחה משותפת.

 

להזמנות 077-7298560

בית קפה קונדיטוריה Sweet Moments - יאנוח

בבית הקפה קונדיטוריה Sweet Moments, הממוקם על מרפסת של בית פרטי, מול נוף עוצר נשימה, עושה הקונדיטורית, נוהאד ביסאן, קסמים בידיה ומשלבת אפיה מתוחכמת ומרשימה, באפיה מסורתית והתוצאה היא לא רק תאווה לחיך, אלא גם תאווה לעיניים.

 

להזמנות 077-2309177

בית ספר לבישול גלילי – ארז קומורובסקי - מתת

בביתו המרהיב המוקף בגינת ירקות וצמחי תבלין והצופה אל נוף עוצר נשימה, מעביר השף הנודע ארז קומורובסקי סדנאות בישול גלילי. מתחילים בליקוט צמחים ובקטיף ירקות מהגינה האורגנית ומסיימים בארוחה. כל ימות השבוע פרט לסופ"ש. בתאום מראש .

להזמנות  https://www.erez-komarovsky.co.il/

הצעות קשורות